سرطان 09, 1398 14:27 Asia/Kabul

از اظهارات مقامات امریکایی چنین برمی آید که آن ها قصد خروج نیروهایشان از افغانستان را دارند و حکومت باید مشکل خود را با طالبان حل کند

کارشناس سیاسی افغان گفت: از اظهارات مقامات امریکایی چنین برمی آید که آن ها قصد خروج نیروهایشان از افغانستان را دارند و حکومت باید مشکل خود را با طالبان حل کند.

وحید مژده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان و مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا در سفر به افغانستان و آغاز دور هفتم مذاکرات نمایندگان امریکا و نمایندگان طالبان عنوان کرد: امریکایی ها البته نگران سقوط احتمالی حکومت افغانستان پس خروج خود هم هستند.

وی افزود: دسته ای از سیاستمدارانی که بقای خود را در حضور نیروهای امریکایی می بینند نیز احتمالاً با خروج آن ها کشور را ترک خواهند کرد، به همین دلیل هم قرار است در دور هفتم مذاکرات که احتمالاً طولانی هم خواهد شد مسایل مهمی مطرح شود.

به گفته این کارشناس سیاسی در صورتی که امریکایی ها به وعده های خود عمل کنند دور هفتم مذاکرات دور سرنوشت سازی برای افغانستان خواهد بود چنانکه گفته شده در این دور موضوع خروج نیروهای خارجی از افغانستان هم بر اساس یک جدول زمانی منطقی مشخص خواهد شد و طالبان هم ابراز امیدواری کرده اند که مشکلات موجود در شش دور گذشته در این دور حل شده و روند مذاکرات بین افغانی آغاز شود.

مژده اظهار کرد: اینکه دو طرف تاکید دارند دور هفتم مذاکرات با مذاکرات قبلی متفاوت است به این معنی است که امریکایی ها تغییراتی در مواضع خود وارد کرده اند و تصمیم خود را در رابطه با خروج از افغانستان در این دور اعلام خواهند کرد.

این آگاه امور سیاسی همچنان خاطرنشان کرد: شایعاتی هم وجود دارد که احتمالاً امریکایی ها در این مذاکرات میعاد 135 روزه را برای مذاکرات بین افغانی جهت تشکیل حکومت موقت اعلام می کنند و اگر چنین چیزی محقق شود انتخابات ریاست جمهوری در زمان مقرر برگزار نخواهد شد.

وی اضافه کرد: برخی از سیاستمداران افغان از جمله حامد کرزی رئیس جمهور پیشین هم بر این عقیده هستند که نمی توان مساله انتخابات و صلح را باهم پیش برد.

 

کلیدواژه