سرطان 23, 1398 17:26 Asia/Kabul

امریکایی ها از رهگذر خروج از افغانستان به دنبال کاهش مشکلات خود هستند و توجهی به اتفاقات بعد از خروج خود ندارند

کارشناس و فعال سیاسی افغان تاکید کرد: امریکایی ها از رهگذر خروج از افغانستان به دنبال کاهش مشکلات خود هستند و توجهی به اتفاقات بعد از خروج خود ندارند.

وحید مژده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: امریکایی ها همانگونه که در هنگام ورود به افغانستان برنامه مشخصی نداشتند اکنون که می خواهند از این کشور خارج شوند، برای خروج هم برنامه منظمی ندارند و دچار چند دستگی شده اند.

وی افزود: زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان در آغاز گفت و گوها با طالبان به آن ها گفته بود که سیاست آینده افغانستان در همین گفت و گوها تعیین می شود و سخنانی که در این زمینه در خارج از چارچوب این گفت و کوها رد و بدل می شود جزء سیاست امریکا نیست بنابراین اگر طالبان احساس می کردند این مذاکرات به نتیجه ای نمی رسد از آن خارج می شدند و این نشان می دهد که پشت پرده مسایلی در جریان است.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: امریکایی ها وعده داده اند که افغانستان را ترک می کنند اما جنگ در بعضی موارد آسان تر از وارد شدن در روند صلح است بویژه با کشوری مثل امریکا که به بدقولی و بد عهدی مشهور است ضمن اینکه برخی از کشورهای منطقه که انتظار می رفت طرف طالبان را بگیرند، طرف امریکا را گرفتند و از شامل شدن طالبان در حکومت و قدرت نگران هستند.

مژده اظهار کرد: با وجود این ها بزرگترین دستاورد دور هفتم مذاکرات نمایندگان امریکا و نمایندگان طالبان این است که مشخص شده امریکایی ها قصد خروج از افغانستان را دارند اما آنچه در مورد مذاکرات بین افغانی گفته شده ناظر بر این مساله است که امریکایی ها می گویند مسوولیت آینده افغانستان و جنگ های احتمالی پس از خروج نیروهایشان از این کشور را  به عهده نمی گیرد و افغان ها باید بین خودشان به توافق دست پیدا کنند.

به گفته این کارشناس سیاسی از سوی دیگر امریکایی ها می گویند در صورتی که توافقی حاصل نشود، انتخابات نباید مورد بی توجهی قرار بگیرد و شرایط به گونه ای نباشد که نه توافق حاصل شود و نه انتخابات برگزار شود و از گزینه انتخابات هم می خواهند به عنوان یک فشار روی طالبان استفاده کنند.

مژده در مورد گفت و گوی طالبان و حکومت افغانستان هم گفت: طالبان همواره تاکید کرده اند که حکومت فعلی یک حکومت نامشروع است و مخالفان سیاسی که با طالبان مذاکره کرده اند هم چنین نظری دارند، اما به نظر می رسد که امریکا بیشتر به دنبال خروج از افغانستان و کاستن مشکلات خود است و نگرانی از اینکه پس از خروج چه رخ می دهد ندارند به همین دلیل هم تاکید بر مذاکرات بین افغانی دارند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر هماهنگی خاصی هم بین نیروهای مخالف سیاسی و حکومت افغانستان هم وجود ندارد و هر کدام خواست جداگانه ای دارند در حالی که لازم بود بین آن ها هماهنگی ایجاد می شد و بعد با طالبان وارد مذاکره می شدند.

 

کلیدواژه