طالبان از یکسو در مذاکرات صلح شرکت می کنند و از سوی دیگر عملیات نظامی را تشدید می کنند
(last modified 1398-04-29T10:16:23+00:00 )
سرطان 29, 1398 14:46 Asia/Kabul

از یکسو رهبری سیاسی طالبان در مذاکرات صلح شرکت می کنند و از سوی دیگر حلقات نظامی آنان عملیات نظامی خود را در افغانستان شدت بخشیده اند

عضو سابق پارلمان افغانستان با بیان اینکه طی روزهای گذشته غیرنظامیان افغان بارها مورد حمله قرار گرفته اند، گفت: از یکسو رهبری سیاسی طالبان در مذاکرات صلح شرکت می کنند و از سوی دیگر حلقات نظامی آنان عملیات نظامی خود را در افغانستان شدت بخشیده اند.

صالح محمد سلجوقی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به حوادث خونین و دردناک روزهای گذشته در افغانستان اظهار داشت: در حالیکه از یک طرف گفت و گوهای صلح در جریان است و مردم امید دارند به مذاکرات مستقیم صلح بین حکومت افغانستان و طالبان بینجامد از طرف دیگر با شدید ترین رویدادهای نظامی مواجه هستیم که مردم را به شدت نگران کرده است.

وی افزود: طالبان با تشدید عملیات نظامی به دنبال کسب امتیازات بیشتر در میدان صلح هستند و برخی سازمان های استخباراتی کشورهای خارجی و تعدادی از گروه های تروریستی هم می خواهند به نوعی مذاکرات صلح را متوقف کنند و دست به چنین عملیاتی در داخل افغانستان می زنند.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد که دستگاه های استخباراتی و ارگان های کشفی افغانستان در برابر چنین اقدامات گروه های تروریستی ناکام مانده، گروه های تروریستی و حامیان آن ها می خواهند روحیه صلح طلبی در افغانستان به یک روحیه جنگی و انتقام جویانه تبدیل شود تا پروژه صلح ناکام بماند.

این عضو سابق پارلمان افغانستان در مورد مذاکره طالبان با امریکایی ها هم گفت: منطق طالبان برای این مذاکره بر چند شاخصه عمده استوار است، اینکه بتوانند یک آنارشی و نفاق سیاسی در کابل بوجود آورند و به امریکایی ها هم اعلام کنند که از حوزه تحت حاکمیت طالبان اقدامی علیه آن ها صورت نخواهد گرفت و اینکه هیچ ارتباطی با گروه های تروریستی مانند القاعده ندارند، امتیازی را هم که می خواهند این است که جدول زمانی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان اعلام شود، رهبران طالبان از لیست سیاه خارج شوند و نوعی مشروعیت ملی و بین المللی به آن ها داده شود.

سلجوقی اظهار کرد: به هر صورت طالبان حاضرند با امریکایی ها وارد مذاکره شوند اما با ملت افغانستان دشمنی می کنند که به شهادت رساندن تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه کابل و مردم نشانه ای از نهایت بی توجهی آنان به گفت و گوهای صلح است. این نگرانی وجود دارد که در این بازی بزرگ منطقه ای امریکا و طالبان به یکسری توافقات دست پیدا کنند و آنچه در این میان تضییع می شود منافع ملی در حوزه سیاستگذاری افغانستان باشد و مردم نیز همچنان به خاک و خون کشیده شوند.

این کارشناس افغان تصریح کرد: طی روزهای گذشته عملیاتی علیه نیروهای امریکایی در افغانستان رخ نداده اما غیرنظامیان افغان مورد حمله قرار گرفته اند.

وی اضافه کرداین در حالی است که آمریکایی ها بسیار صمیمانه با طالبان پشت میز مذاکره نشسته اند و در مورد آینده افغانستان، مکانیزم مشارکت و یا چگونگی مشروعیت بخشیدن به طالبان کار می کنند اما هیچ گونه روحیه همکاری برای دولت افغانستان از سوی طالبان برای مذاکرات مشاهده نشده و نگرانی هایی در زمینه قربانی شدن حکومت افغانستان در جریان این مذاکرات وجود دارد.

 

کلیدواژه