اشرف غنی معتقد است ایجاد حکومت مقتدر گفت و گوهای صلح را به نتیجه می رساند
(last modified 1398-05-14T09:48:42+00:00 )
اسد 14, 1398 14:18 Asia/Kabul

رئیس جمهور اشرف غنی معتقد است در صورتی که انتخابات ریاست جمهوری افغانستان برگزار شود و حکومتی مقتدر بر سر کار بیاید می تواند برنامه صلح را هم به خوبی مدیریت کند

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: رئیس جمهور اشرف غنی معتقد است در صورتی که انتخابات ریاست جمهوری افغانستان برگزار شود و حکومتی مقتدر بر سر کار بیاید می تواند برنامه صلح را هم به خوبی مدیریت کند.

لیاقت علی امینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به آغاز دور هشتم مذاکرات صلح نمایندگان امریکا با نمایندگان طالبان و اینکه آقای غنی تاکید دارد که در برنامه صلح بر سر افغانستان معامله نخواهد شد، اظهار داشت: در مورد صلح و انتخابات دیدگاه های متفاوتی وجود دارد به گونه ای که برخی صلح و برخی انتخابات را در اولویت می دانند.

وی تصریح کرد: تعدادی تاکید دارند که صلح یک اولویت برای افغانستان است و باید بیشتر روی آن کار شود تا زمینه آن تحت پوشش حکومت موقت یا هر اداره دیگری فراهم و شعله های آتش جنگ خاموش شود و طالبان هم در قدرت افغانستان سهم بگیرند.

به گفته این استاد دانشگاه در کابل، عده ای هم مانند تیم رئیس جمهور افغانستان برگزاری انتخابات را اولویت می دانند و معتقدند که موضوع انتخابات یک موضوع مهم، حیاتی و سرنوشت ساز است و پس از برگزاری انتخابات، مشخص شدن رئیس جمهور افغانستان و ایجاد یک حکومت مقتدر، آن حکومت می تواند در مورد موضوع صلح افغانستان و یک مکانیزم مشخص برای سهیم شدن طالبان در قدرت اقدام کند تا جنگ در این کشور پایان پذیرد.

امینی اظهار کرد: گفته های رئیس جمهور غنی مبنی بر اینکه در موضوع صلح نباید بر سر افغانستان معامله شود ناظر بر همین مساله است و اینکه ابتدا انتخابات برگزار و دولت جدید تشکیل شود که پس از آن موضوع صلح هم مدیریت خواهد شد تا صلح برقرار شود.

وی با اشاره به کمرنگ بودن تبلیغات بعضی از تیم های انتخاباتی عنوان کرد: این تیم ها منتظرند که برنامه صلح به جایی برسد و معتقدند که ابتدا باید از برنامه صلح حمایت شود.

این کارشناس سیاسی در مورد تاکید امریکا و حکومت افغانستان به آتش بس و اینکه برخی منابع بین المللی از جمله اداره بازرسی کمک های امریکا در افغانستان (سیگار) گفته اند پس از امضای توافقنامه صلح در افغانستان هم جنگ دوام پیدا خواهد کرد، یادآور شد که در نشست های قبلی امریکایی ها با طالبان هم برخی مقامات این گروه تاکید داشتند تا زمانی که صلح واقعی برقرار نشده، جنگ دوام خواهد داشت.

امینی گفت: طالبان با شدت بخشیدن به جنگ می خواهند در میز مذاکره امتیاز بگیرند و تاکنون با همین روش پیش رفته و آتش بس را هم قبول نکرده اند، در شرایط کنونی اگر هم صلحی به میان بیاید موقتی خواهد بود و برخی کشورها مانند پاکستان تلاش می کنند گروه های دیگری را مانند داعش تجهیز و تقویت کرده و آتش جنگ را همچنان شعله ور نگه دارند.

وی اضافه کرد: کشورهای بزرگ با شیوه ای نادرست با مساله افغانستان برخورد کرده اند بویژه در رابطه با مساله مبارزه با تروریزم، به گونه ای که سیاست دقیقی وجود نداشته و بر اساس وقایع روزمره با قضایا برخورد شده و اینکه امریکایی ها حاضر شده اند با گروهی مذاکره کنند که آن را تروریستی خطاب می کردند، شاهد این مدعا است.

 

کلیدواژه