طالبان برای رسیدن به صلح باید دیدگاه های افراطی خود را کنار بگذارند
(last modified 1398-06-26T11:16:31+00:00 )
سنبله 26, 1398 15:46 Asia/Kabul

به نظر می رسد طالبان به این نتیجه رسیده اند که از راه جنگ نمی توانند به پیروزی برسند اما باید بدانند برای رسیدن به صلح نیز باید دیدگاه های افراطی خود را کنار بگذارند

کارشناس سیاسی افغان گفت: اگرچه به نظر می رسد طالبان به این نتیجه رسیده اند که از راه جنگ نمی توانند به پیروزی برسند اما باید بدانند برای رسیدن به صلح نیز باید دیدگاه های افراطی خود را کنار بگذارند.

محمد افسر رهبین در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: به نتیجه رسیدن هیچ مذاکره ای بدون عقب نشینی طرف های درگیر از خواسته هایشان امکان پذیر نیست بنابراین اگر طالبان واقعا می خواهند وارد روند صلح شوند، با باورهای افراطی دارند امکان آن وجود ندارد بنابراین باید راهکاری جستجو شود که هم طالبان در آن حضور داشته باشند و هم جامعه افغانستان و خواسته های مردم مد نظر قرار بگیرد.

وی با اشاره به سفر مقامات طالبان به برخی کشورهای منطقه از جمله روسیه پس از توقف گفت و گوهایشان با امریکا، افزود: این مذاکرات از سوی امریکا متوقف شد، اما طالبان به این نتیجه رسیده اند که از راه جنگ نمی توانند به پیروزی برسند به همین خاطر اقدام به سفر به برخی کشورها از جمله روسیه کردند.

این کارشناس افغان عنوان کرد: این گروه می خواهد با گفت و گو با مقامات برخی از کشورها مذاکرات صلح را به پیش ببرد و زمینه ای هم فراهم کند تا مذاکراتش با امریکا از سر گرفته شود.

رهبین یادآور شد: امریکا و متحدینش در زمان اشغال افغانستان از سوی شوروی، به مجاهدین افغان که علیه روس ها می جنگیدند کمک می کرد به همین دلیل روس ها در جنگ فرسایشی یک و نیم دهه اخیر امریکا و متحدینش در افغانستان نقش داشتند و اکنون باید دید که آیا روسیه می خواهد صادقانه در قضیه صلح افغانستان و مذاکرات طالبان با طرف های دیگر اقدامی بکند یا خیر.

وی در عین حال گفت: این نکته آشکار است که روسیه از ناامنی در افغانستان و نفوذ تروریست ها به مرزهایش نگرانی دارد ضمن اینکه می خواهد افکار عمومی را در جهان متوجه این قضیه کند که روسیه هم می تواند در مسئله صلح افغانستان نقش داشته باشد و نباید نادیده گرفته شود.

به گفته این کارشناس سیاسی اینکه امریکا به تنهایی با طالبان وارد مذاکره شد سوال برانگیز است و بهتر بود اجماعی از کشورهای منطقه و جهان که در قضایای افغانستان نقش دارند تشکیل شود و با ایفای نقش مثبت برخی کشورهای حامی طالبان مذاکرات صلح به نتایج مطلوبی برسد. اما امریکایی ها یکه تازی کردند، مذاکرات با طالبان را آغاز کردند و در نهایت خودشان آن را متوقف کردند.

وی اضافه کرد: در صورتی که امریکا می خواست طالبان را از بین ببرد یا مضمحل کند، این گروه تاب مقاومت نداشت اما به نظر می رسد برنامه های دیگری را پیش می برد که انتخابات ریاست جمهوری پیش روی امریکا و استفاده ابزاری از مسئله طالبان و مذاکرات با این گروه می تواند از جمله آن ها باشد.

 

کلیدواژه