بهتر بود انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پس از فراهم شدن بسترهای لازم برگزار می شد
(last modified 1398-06-31T10:34:32+00:00 )
سنبله 31, 1398 15:04 Asia/Kabul

بهتر بود انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پس از برقراری صلح و فراهم شدن بسترهای لازم برای انتخابات شفاف و عادلانه برگزار می شد

کارشناس سیاسی و روزنامه نگار افغان گفت: بهتر بود انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پس از برقراری صلح و فراهم شدن بسترهای لازم برای انتخابات شفاف و عادلانه برگزار می شد.  

عبدالبصیر حقجو در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: از نظر ما صلح، آشتی، وحدت ملی و اعتماد سازی مقدم بر انتخابات است تا بعد از دستیابی به این ملحوظات شرایط انتخابات شفاف و عالانه برقرار شود.

وی افزود: با توجه به تجربه انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی گذشته امید چندانی هم به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو که مهندسی شده به نظر می رسد، نیست زیرا انتخابات گذشته اعتماد را از مردم گرفته و مردم اعتمادی به این انتخابات ندارند زیرا در نتیجه متشنج شدن اوضاع پس از انتخابات ریاست جمهوری، حکومت وحدت ملی با وساطت جان کری وزیر وقت خارجه امریکا ایجاد شد که واقعاً هم حکومت وحدت ملی نبود و انتخابات پارلمانی گذشته هم توام با تقلب بود.

رئیس اتحادیه ژورنالیستان ولایت بدخشان افغانستان یادآور شد: اخیراً تعداد زیادی از مسوولان و کارمندان کمیسیون انتخابات محاکمه و زندانی شدند بنابراین مردم اعتمادی به انتخابات پیش رو هم ندارند هرچند تعدادی در انتخابات شرکت خواهند کرد در حالیکه فضای مناسبی برای انتخابات پیش بینی نمی شود و حتی امکان بروز بحران نیز وجود دارد.

حقجو عنوان کرد: به هر صورت حکومت به رهبری محمد اشرف غنی با امکاناتی که دارد تلاش می کند انتخابات را برگزار کند زیرا خود را برنده میدان می داند اما تا زمانی که صلح، آرامش، عدالت و وحدت ملی تامین نشود و فضای اعتماد بوجود نیاید قطعاً انتخابات هم نتایج مطلوبی نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: ائتلاف های انتخاباتی هم که بوجود آمده ضعیف و ناکارآمد است، در صورتی که ائتلاف های قوی وجود می داشت نباید می گذاشتند که انتخابات برگزار شود اما آنان از توان لازم در برابر رئیس جمهور برخوردار نیستند، بنابراین بعید به نظر می رسد که انتخاباتی شفاف و عادلانه پیش روی مردم باشد.

 

کلیدواژه