میزان 09, 1398 17:19 Asia/Kabul

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اگرچه به کم و کاست هایی مواجه بود اما در مجموع یک موفقیت محسوب می شود

استاد دانشگاه در کابل گفت: برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اگرچه به کم و کاست هایی مواجه بود اما در مجموع یک موفقیت محسوب می شود.

سیف الدین سیحون در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: در صورتی که کمیسیون انتخابات آراء را بر اساس لیست رای دهندگان و ثبت نام الکترونیکی اعلام کند نتایج می تواند نسبت به نتایج انتخابات گذشته مشروع تر باشد زیرا اگرچه تعداد کمی در انتخابات شرکت کرده اند اما آراء واقعی است چنانکه در بعضی از کشورهای اروپایی هم میزان مشارکت مردم پایین است اما آمار واقعی ارایه می شود. مشارکت پایین مردم از نظر حقوقی انتخابات را زیر سوال نمی برد.

این کارشناس افغان عنوان کرد: تخلفاتی در روز انتخابات وجود داشته اما به گونه ای نبوده که اثر قابل توجهی در نتایج نهایی داشته باشد و نباید تئوری توطئه آنقدر عمیق تلقی شود که مشروعیت روند را زیر سوال ببرد اما کمیسیون انتخابات باید آراء واقعی را از آراء غیر واقعی تفکیک کند و اعتبار از دست رفته کمیسیون را بازگرداند.

وی افزود: در گذشته نهادهایی که مدیریت روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را به عهده داشتند به شیوه نادرستی این برنامه را به پیش بردند، آنان تقلب و تخلف را به حدی رساندند که مردم دیگر به شفافیت روند انتخابات باور نداشته باشند ضمن اینکه دولت هم در این ناکامی سهیم است.

به گفته سیحون نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان هم دیدگاه های متعارض و متفاوتی مطرح می کردند، عده معدودی می خواستند برای انتخابات کار کنند و عده ای با وجود اینکه نامزد ریاست جمهوری بودند، روند دمکراتیک و انتخابات را نفی می کردند، عده ای از مدعیان سنتی قدرت هم پشت صحنه بصورت پر رنگ فعالیت و انتخابات را تخطئه می کردند و در حقیقت به دنبال منافع خودشان بودند.

این کارشناس افغان اظهار کرد: عده ای از مردم در مورد ضرورت انتخابات آگاه نبودند ضمن اینکه کمیسیون های انتخاباتی هم کارآمدی خود را نداشتند و نتوانستند تنور انتخابات را گرم کرده و مردم را تشویق به ارزش های مردم سالاری کنند و پای صندوق های رای بکشانند.

وی اضافه کرد: احزاب سیاسی هم نقش چندانی نداشتند، این ها و عواملی دیگر از جمله ناامنی و مشکلات و گرفتاری هایی که دامنگیر مردم است، سبب شد مشارکت آنان در انتخابات کمرنگ باشد.

 

کلیدواژه