وجود مواردی از تقلب باعث تاخیر در اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری شده است
(last modified 1398-07-28T10:29:36+00:00 )
میزان 28, 1398 14:59 Asia/Kabul

هرچند انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بصورت قابل قبول برگزار شد اما وجود مواردی از تخلف و تقلب باعث تاخیر در اعلام نتایج ابتدایی آن شد

کارشناس سیاسی افغان گفت: هرچند انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بصورت قابل قبول برگزار شد اما وجود مواردی از تخلف و تقلب باعث تاخیر در اعلام نتایج ابتدایی آن شد.

لیاقت علی امینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: قرار بود کمیسیون انتخابات تا 27 میزان (مهر) نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کند اما به نظر می رسد به دلیل مواردی از تقلب ها و تخلفاتی که صورت گرفته و کمیسیون نتوانسته آراء پاک را از آراء ناپاک جدا کند، نیاز به فرصت بیشتری دارد تا روی موضوع کار کرده و نتایج قناعت بخشی را اعلام کند.

وی افزود: انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که در ششم میزان (مهر) امسال برگزار شد نسبت به انتخابات گذشته بهتر بود و توانست رضایت بیشتر مردم را جلب کند، استفاده از دستگاه های بایومتریک که برای اولین بار در انتخابات پارلمانی سال گذشته صورت گرفت به درستی انجام نشد و سبب اخلال در برنامه در روز انتخابات شد اما در انتخابات ریاست جمهوری به شکل بهتری از آن استفاده شد.

به گفته این استاد دانشگاه در کابل موضوع تقلب در انتخابات افغانستان به یک روند عادی تبدیل شده و نامزدها تلاش می کنند که از طریق آن اکثریت آراء را ازآن خود کنند و اگرچه از دستگاه های بایومتریک برای رای گیری استفاده شد اما باز هم تخلفاتی وجود داشت به عنوان مثال لیست های رای دهندگان در برخی مراکز وجود نداشت و در برخی مراکز هم استفاده اصولی از دستگاه های بایومتریک نشد. تعدادی از دستگاه ها و تعدادی از کارت های حافظه برخی از دستگاه ها هم مفقود شده است.

امینی در مورد تاثیر مفقود شدن برخی دستگاه های بایومتریک در تعدادی از ولایات گفت: طبیعی است که مفقود شدن این دستگاه ها که آراء مردم در آن ها قرار دارد اثر منفی بر انتخابات دارد، دو حالت می تواند وجود داشته باشد یکی اینکه در این دستگاه ها آراء شفاف وجود داشته و کسانی که می خواستند تقلب کنند آن ها را به کمیسیون منتقل نکردند و یا اینکه از این دستگاه ها بصورت غیرمشروع استفاده شده و چون بر شفافیت انتخابات تاکید می شود و نظارت ناظران داخلی و بین المللی بر روند وجود دارد،  دستگاه ها را پنهان کرده اند.

این کارشناس سیاسی گفت: برخی از تیم های انتخاباتی تلاش دارند که به گونه ای و با استفاده از تقلب، انتخابات را به دور دوم بکشانند و سناریوی سال 2014 را بار دیگر تکرار کنند اما خلاف گذشته کمیسیون انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی در تعامل با یکدیگر قرار داشته و بر شفافیت انتخابات تاکید دارند و به دنبال آن هستند که فقط آراء بایومتریک شده در روند شمارش شامل باشند.

وی اضافه کرد: به احتمال زیاد انتخابات در دور اول پایان پیدا می کند و این در صورتی است که فقط آراء پاک در شمارش شامل شوند.

 

کلیدواژه