عقرب 07, 1398 13:13 Asia/Kabul

سیاست های امریکایی ها در مساله افغانستان آنان را به سوی شکست سوق داده، از اینرو به فکر اصلاح سیاست های خود افتاده اند

کارشناس سیاسی افغان گفت: سیاست های امریکایی ها و بویژه رئیس جمهور این کشور در مساله افغانستان آنان را به سوی شکست سوق داده، از اینرو به فکر اصلاح سیاست های خود افتاده اند.

وحید مژده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به آغاز دور جدیدی از سفرهای زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان اظهار داشت: به نظر می رسد خلیلزاد دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا را قانع کرده که اقدامش در توقف گفت و گوها با طالبان اشتباه بوده و اکنون به فکر اصلاح سیاست خود در این زمینه است.

وی افزود: به اثبات رسیده که آنچه در مورد امریکا مبنی بر قدرتمند بودن و داشتن هزاران اتاق فکر و تحلیل های دقیق از اوضاع جهان گفته می شد خلاف واقع بوده چنانکه تلاش های امریکا طی هجده سال گذشته در افغانستان در راستای ایجاد یک نظام قانونمد در این کشور و ایجاد شرایط مورد رضایت مردم این کشور عملاً با شکست مواجه شده است.

به گفته این کارشناس سیاسی تلاش هایی هم که در جهت صلح با طالبان صورت گرفت پس از یازده ماه توسط رئیس جمهور امریکا متوقف شد و پس از آن جنگ ها هم شدت گرفت. دونالد ترامپ با این اقدام خود زمینه برگزاری انتخابات را در افغانستان فراهم کرد در حالی که مشخص بود از این انتخابات چیزی جز بحران بیرون نمی آید، البته به نظر می رسد زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان ترامپ را قانع کرده که کارش اشتباه بوده و سفرهایش به منطقه از سر گرفته شد.

مژده عنوان کرد: اکنون همه منتظر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان هستند که اعلام نتایج ابتدایی آن هم به تعویق افتاده در حالی که تعداد کمی از مردم در آن شرکت کردند، همه این ها نشانه شکست امریکا در افغانستان است. امریکا اقداماتی نکرده که تصور کند با خروجش از افغانستان یک نظام دمکراتیک در این کشور نهادینه شده است، شرایط به گونه ای است که با خروج امریکا از افغانستان حاصل تلاش های آن کشور و متحدانش از بین خواهد رفت.

وی اضافه کرد: چنین وضعیتی در افغانستان سبب شده امریکایی ها به این فکر بیفتند که اوضاع را بهتر کنند، آن ها رفت و آمدهایی دارند اما نمی دانند چه کنند و از کجا شروع کنند، خواست طالبان امضای  تفاهم نامه ای است که نهایی شده و بر اساس آن پس از امضا باید آتش بس برقرار شود در حالی که امریکا تاکید دارد قبل از امضای تفاهم نامه باید آتش بس برقرار شود.

 

کلیدواژه