عقرب 08, 1398 13:06 Asia/Kabul

با حضور و مشارکت فعال جامعه مهاجر امسال بیش از سی هزار زائر افغانستانی اربعین حسینی (ع) در مشهد پذیرایی و اسکان داده شدند

مسوول کمیته فرهنگ و رسانه ستاد مردمی اربعین مهاجرین افغانستانی مقیم خراسان رضوی گفت: با حضور و مشارکت فعال جامعه مهاجر امسال بیش از سی هزار زائر افغانستانی اربعین حسینی (ع) در مشهد پذیرایی و اسکان داده شدند.

حجت الاسلام والمسلمین سید زهیر مجاهد در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری ضمن تشکر و قدردانی از این رادیو و کارکنان آن که حامی رسانه ای راهپیمایی و زیارت اربعین حسینی (ع) زائران افغانستانی قبل و بعد از اربعین بودند و در گزارش های متعدد به این مساله پرداختند، اظهار داشت: حضور و مشارکت جدی مهاجران افغانستانی مقیم مشهد مقدس در امر میزبانی از زائرین افغانستانی که از افغانستان و از طریق جمهوری اسلامی ایران به زیارت اربعین مشرف می شدند چشمگیر بود.

وی تصریح کرد: در مشهد مقدس پانزده نقطه اسکان در مساجد، حسینیه ها و تکایا ایجاد شد که با ظرفیت های مردمی به ارایه خدمات پرداختند. این برنامه از حدود ده روز قبل از اربعین شروع شد، کاروان ها وارد شدند که هنوز هم این ورود ادامه دارد و جریان بازگشت را هم خدمات رسانی می کنند.

به گفته مسوول کمیته فرهنگ و رسانه ستاد مردمی اربعین مهاجرین افغانستانی مقیم خراسان رضوی بر اساس آمارهای موجود تا چند روز قبل حدود سی هزار زائر افغانستانی در این بازه زمانی در مشهد مقدس توسط جامعه مهاجرین پذیرایی، اسکان و به سمت مرزهای عراق راهنمایی شدند و این آمار نسبت به سال گذشته رشد حدود ده هزار نفری داشته که جمعیت عظیمی هم خدمتگزار بودند.

مجاهد عنوان کرد: برآورد ما در مورد ورود زائران از افغانستان به جمهوری اسلامی ایران حدود 50 هزار نفر بود که تا دو روز قبل حدود 45 هزار نفر با ویزا وارد شدند و چون ورود زائران هنوز ادامه دارد، آمار به 50 هزار نفر هم خواهد رسید.

این روحانی فعال افغان در رابطه با پذیرایی از زائران افغانستانی عتبات عالیات عراق هنگام بازگشت در مشهد هم گفت: مراکز فعال یاد شده اعلام کرده اند که آماده خدمت رسانی به زائرین در بازگشت هم خواهند بود اما تجربه سال های گذشته نشان داده که زائران در بازگشت فراغ بال بیشتری دارند و مدت بیشتری در مشهد یا شهرهای دیگر مانند قم می مانند و زیارت می کنند، عده ای هم به منازل بستگان و آشنایان می روند، بنابراین ازدحام روزهای ورود را نخواهیم داشت و زائران در یک نقطه تمرکز نخواهند داشت.

مجاهد در مورد چالش های پذیرایی از زائران هم گفت: حرکتی که حدود پنجاه هزار نفر زائر در آن حضور دارند و تعداد زیادی هم حول این تعداد به خدمت رسانی مشغول هستند، طبیعتاً با مشکلاتی مواجه می شود اما دو مساله عمده یکی صدور ویزای جمهوری اسلامی ایران و دیگری حمل و نقل زائران است.

وی اضافه کرد: اگرچه با این جمعیت زیاد فشار کاری افزایش پیدا می کند اما اگر سرعت صدور ویزای ایران  بیشتر شود امکان حضور به موقع زائران در عراق فراهم می شود. از سوی دیگر هر ساله با چالش حمل و نقل زائران مواجه هستیم و ضمن آگاهی از مشکلات نیاز به تدابیر بیشتر در این زمینه داریم تا زائران افغانستانی با عزت و احترام از مشهد مقدس به سمت مرزهای عراق بدرقه شوند.

 

کلیدواژه