ادعای پمپئو درباره اهمیت روابط آمریکا با عربستان برای مقابله با ایران
(last modified 1398-10-17T13:28:42+00:00 )
جدی 17, 1398 17:58 Asia/Kabul
  • ادعای پمپئو درباره اهمیت روابط آمریکا با عربستان برای مقابله با ایران

وزیر خارجه امریکا با نگرانی از تهدیدهای ایران پس از جنایت واشنگتن در ترور سپهبد "قاسم سلیمانی"، برای مقابله با تهران دست به دامان ریاض شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، "مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه در توئیتر از دیدار با "خالد بن سلمان"، معاون وزیر دفاع عربستان سعودی در واشنگتن خبر داد و مدعی شد که آنها درباره اقدام دفاعی "دونالد ترامپ" برای تامین امنیت کارکنان آمریکایی در خارج از کشور رایزنی کرده‌اند.

درحالی که آمریکا خود یک نیروی خارجی متجاوز در منطقه به شمار می‌آید و به گفته مقامات ایران حضورش نتیجه‌ای جز بی‌ثباتی و ناامنی برای منطقه نداشته است، پمپئو ادعا کرد، روابط آمریکا- عربستان همچنان برای مقابله با رفتارهای بی‌ثبات کننده ایران و برقراری ثبات در خاورمیانه (غرب آسیا) بسیار حائز اهمیت است.

ادعاهای مقامات آمریکایی علیه ایران در حالی مطرح می‌شود که واشنگتن بامداد روز جمعه (سوم ژانویه) در اقدامی جنایتکارانه و خلاف قانون در حمله هوایی  به فرودگاه بغداد، سپهبد "قاسم سلیمانی" فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و"ابومهدی المهندس" معاون سازمان بسیج مردمی (حشد الشعبی) عراق و همراهانش را هدف قرار داد و آنها را به شهادت رساند.

جمهوری اسلامی ایران این اقدام را نقض حقوق بین‌الملل و مصداق بارز تروریسم دولتی دانسته و اعلام کرده است که به شکلی مناسب پاسخ این جنایت را خواهد داد.

این رویکرد ایران موجی از ترس و وحشت را به دل آمریکایی‌ها و متحدان منطقه‌ای آن انداخته است.

بسیاری از نمایندگان کنگره امریکا در سنا و مجلس نمایندگان، از این اقدام ترامپ انتقاد کرده و درباره پیامدهای منفی آن هشدار داده اند.  

پارلمان عراق نیز در واکنش به اقدام آمریکا روز یکشنبه طرح اخراج نیروهای آمریکایی را از خاک آن کشور تصویب کرد. 

کلیدواژه