خودداری دولت آمریکا از ارائه اسناد دست داشتن عربستان در حادثه 11 سپتامبر به خانواده قربانیان
(last modified 1399-01-29T06:47:06+00:00 )
حمل 29, 1399 11:17 Asia/Kabul
  • خودداری دولت آمریکا از ارائه اسناد دست داشتن عربستان در حادثه 11 سپتامبر به خانواده قربانیان
    خودداری دولت آمریکا از ارائه اسناد دست داشتن عربستان در حادثه 11 سپتامبر به خانواده قربانیان

دولت آمریکا به بهانه محرمانه بودن برخی اسناد حادثه 11 سپتامبر 2001 از ارائه آنها به خانواده‌های قربانیان این حادثه خودداری کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه ایندیپندنت روز پنجشنبه اعلام کرد، "ویلیام بار" وزیر دادگستری و "ریچارد گرنل" سرپرست  مرکز اطلاعات ملی آمریکا  با بهانه قرار دادن «مسائل امنیت ملی» اعلام کرده‌اند اسناد مرتبط با دست داشتن عربستان سعودی در حادثه 11 سپتامبر 2001 در اختیار خانواده قربانیان این حادثه قرار نخواهد گرفت.

بر اساس اعلام ایندیپندنت، در جریان جلسات رسیدگی به پرونده حادثه 11 سپتامبر در یکی از دادگاه های آمریکا طی هفته جاری، "ویلیام بار" و "ریچارد گرنل" در اظهاراتی بی‌سابقه مدعی شده‌اند، اسناد مربوط به دست داشتن عربستان سعودی در حادثه 11 سپتامبر کماکان جزو اسناد محرمانه ملی محسوب می‌شوند و به‌منظور حفظ امنیت ملی آمریکا باید همچنان محرمانه باقی بمانند.

عدم دسترسی خانواده‌های قربانیان حادثه 11 سپتامبر به اسناد مذکور شانس موفقیت آنها در شکایتی که علیه دولت عربستان سعودی طرح کرده‌اند را به میزان چشمگیری کاهش خواهد داد.

روزنامه "نیویورک‌ تایمز" چند ماه پیش در گزارشی مفصل به تلاش‌های آمریکا برای پنهان‌ کردن نقش عربستان سعودی در حملات 11 سپتامبر 2001 پرداخته بود.

11 سپتامبر 2001، چهار هواپیمای مسافربری به قصد حمله به مراکزی مهم در آمریکا ربوده شدند. دو هواپیما به فاصله کمتر از 20 دقیقه برج‌های دوقلوی سازمان تجارت جهانی در نیویورک را هدف قرار دادند، یک هواپیما نیز به ساختمان وزارت دفاع آمریکا "پنتاگون" برخورد کرد. چهارمین هواپیما هم در حادثه‌ای که هنوز همه جوانب آن روشن نیست در منطقه‌ای در "شانسکویل" آمریکا سقوط کرد.

در این حملات دستکم 3000 نفر کشته شدند.

15  نفر از 19 هواپیماربایی که حملات 11 سپتامبر را انجام دادند شهروند عربستان و دو نفر  نیز شهروند امارات متحده عربی بودند.

دولت های آمریکا اما تاکنون به دلیل روابط گسترده اقتصادی و قراردادهای نظامی هنگفت خود با ریاض مانع محکومیت عربستان در این پرونده شده‌اند.

ایدئولوژی افراطی وهابیت که از سوی عربستان سعودی تبلیغ و حمایت می‌شود، الهام‌بخش تروریست‌هایی است که در سراسر جهان دست به انجام حملات تروریستی می زنند.

 

کلیدواژه