افشاگری نیویورک تایمز از اقدامات آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران
(last modified 1399-02-08T07:24:55+00:00 )
ثور 08, 1399 11:54 Asia/Kabul
  • افشاگری نیویورک تایمز از اقدامات آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی از اقدامات فریبکارانه دولت آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران خبر داد.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا با این ادعا که واشنگتن همچنان یکی از مشارکت کنندگان در توافق هسته‌ای ایران بوده، بدنبال اعمال فشار به شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه تهران و یا حتی شدیدتر کردن این تحریم ها است.

با اجرای این طرح، تحریم‌های گسترده علیه ایران در زمینه فروش نفت و تبادلات بانکی به قبل از تصویب برجام در سال ۲۰۱۵ باز خواهد گشت. 

به نوشته این روزنامه، این طرح را در روزهای اخیر مقامات دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بارها مورد بررسی قرار دادند زیرا آن‌ها در صدد تصویب قطعنامه جدید در شورای امنیت سازمان ملل هستند تا براساس آن کشورها را از صادرات تسلیحات به ایران پس از انقضای ممنوعیت فعلی در ماه اکتبر  2020 منع ‌کنند. 

نیویورک تایمز در این گزارش فاش کرد، البته انتظار می‌رود که هرگونه تلاش برای تجدید تحریم‌های تسلیحاتی با مخالفت روسیه و چین مواجه شود، زیرا روس‌ها قبلاً به مقامات آمریکایی و اروپایی گفته‌اند که مشتاق از سرگیری فروش متعارف اسلحه به ایران هستند. 

تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ برای ممنوعیت فروش سلاح به ایران و صادرات سلاح از ایران وضع شد.

پس از توافق برجام مقرر شد این تحریم‌ها ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ (27میزان 1399) و پس از آنکه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تأیید کرد، برداشته شود.

کلیدواژه