چین: تلاش ها برای سوء استفاده از قطعنامه 2231 به جایی نمی‌رسد
(last modified 1399-02-20T04:26:36+00:00 )
ثور 20, 1399 08:56 Asia/Kabul
  • چین: تلاش ها برای سوء استفاده از قطعنامه 2231 به جایی نمی‌رسد

نمایندگی چین در سازمان ملل متحد، برجام را یک توافق چندجانبه دانست و تاکید کرد، تلاش ها برای سوء استفاده از قطعنامه 2231 شورای امنیت این سازمان به جایی نمی‌رسد.

به گزارش ایرنا، نمایندگی چین در سازمان ملل روز جمعه در توییتر تصریح کرد، برجام یک توافق چندجانبه است که در شورای امنیت سازمان ملل تایید شده و همچنان از نظر قانونی الزام‌آور و موثر است.

نمایندگی چین در سازمان ملل در ادامه خواستار عمل کردن همه طرف های برجام به تعهداتشان در قبال این توافق بین المللی شد.

با نزدیک شدن موعد لغو تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران که بخشی از قطعنامه 2231 شورای امنیت است، آمریکایی ها تلاش هایشان برای جلوگیری از اتمام این تحریم‌ها را دوچندان کرده‌اند.

دولت آمریکا در روزهای اخیر قطعنامه‌ای را میان شماری از اعضای شورای امنیت توزیع کرده که خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران است. با این حال، تصویب این قطعنامه منوط به موافقت 9 عضو شورای امنیت و عدم وتو از سوی روسیه و چین است. 

آمریکا با وجود آنکه دو سال پیش رسما و بدون توجه به قطعنامه 2231 شورای امنیت از برجام خارج شده، در تفسیر حقوقی جدید مدعی است که براساس مفاد این قطعنامه همچنان یکی از مشارکت کنندگان در برجام است و در این چارچوب حق دارد که از ساز وکارهای مطرح در این توافق از جمله مکانیسم ماشه استفاده کند.

ممنوعیت‌های مربوط به فروش تسلیحات به ایران به موجب مفاد قطعنامه 2231 شورای امنیت روز 18 اکتبر 2020 برداشته خواهد شد.

"دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا سه شنبه 8 می 2018 به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت، کشورش را از این توافق بین المللی خارج و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد.

این اقدام ترامپ با محکومیت گسترده داخلی و بین المللی مواجه شده است.

کلیدواژه