انتقاد روسیه از اقدام آمریکا به خروج از پیمان‌های راهبردی جهان
(last modified 1399-03-05T04:43:35+00:00 )
جوزا 05, 1399 09:13 Asia/Kabul
  • انتقاد روسیه از اقدام آمریکا به خروج از پیمان‌های راهبردی جهان

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، از اقدام آمریکا به خروج از پیمان‌های راهبردی- امنیتی جهان انتقاد کرد و گفت: واشنگتن به عمد از این پیمان‌ها خارج می شود.

به گزارش ایرنا، "ماریا زاخارووا" سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز یکشنبه با اشاره به پیمان‌هایی که امریکا در سه سال گذشته از آن خارج شده است، افزود: آمریکا پیمان‌هایی را ترک کرده است که ثبات راهبردی و چارچوب قانونی فعالیت‌ها و اقدامات دولت‌ها را تعیین می‌کردند.

زاخارووا گفت: اکنون تنها پیمان "استارت جدید" باقی مانده است که اعتبار آن سال آینده 2021 به پایان می‌رسد و مقامات واشنگتن باید توضیح دهند که چرا در اجرای قوانین و توافق های بین‌المللی، خود را متمایز از دیگران می‌دانند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا همچنین با متهم کردن روسیه به نقض پیمان آسمان های باز اعلام کرده است که کشورش از این پیمان خارج می‌شود.

طبق شرایط این پیمان، خروج نهایی آمریکا شش ماه پس از ابلاغ رسمی صورت خواهد گرفت اما از هم‌اکنون بسیاری از دیپلمات‌ها و صاحب نظران روس امتناع واشنگتن از اجرای پیمان آسمان باز را گامی دیگر در جهت فروپاشی آن می‌دانند.

ترامپ از زمان ورود به کاخ سفید با بی اعتنایی به تعهدات کاخ سفید از بسیاری از پیمان ها و سازمان های بین المللی مانند توافق های تغییرات آب و هوایی پاریس، برجام، پیمان نیروهای هسته ای میانبرد "ای ان اف" و نیز سازمان یونسکو خارج شده است.

پیمان "استارت جدید" نیز که برای کنترل تسلیحات هسته ای استراتژیک بین روسیه و امریکا امضا شده، با تهدید دولت ترامپ به خروج از آن درمعرض فروپاشی قرار گرفته است.

کلیدواژه