سرطان 04, 1399 18:08 Asia/Kabul
  • مخالفت جامعه جهانی با قطعنامه ضدایرانی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی

نماینده روسیه در سازمان‌ های بین ‌المللی مستقر در وین اعلام کرد که جامعه جهانی از قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی حمایت نکردند.

"میخاییل اولیانوف" نماینده روسیه در سازمان‌ های بین ‌المللی مستقر  در وین،  روز چهارشنبه گفت: هفت کشور  از جمله روسیه و چین از  قطعنامه  ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی حمایت نکردند.

اولیانوف در توئیت جدیدی نوشت: پس از تصویب قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، مخالفان برجام در آمریکا خرسند شده و گفتند که روسیه و چین بار دیگر منزوی و تنها شدند.

نماینده روسیه در سازمان ‌های بین ‌المللی در وین، پیشتر نیز از قطعنامه شورای حکام در مورد دسترسی به دو مرکز در ایران انتقاد کرد. 

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، جمعه هفته گذشته با فشار بریتانیا، فرانسه و آلمان و  باوجود مخالفت جدی روسیه و چین، قطعنامه ای سیاسی علیه ایران تصویب کرد.

تروئیکای اروپایی در راستای جلب نظر آمریکا در این قطعنامه، جمهوری اسلامی ایران را که بالاترین سطح از همکاری را با  آژانس داشته است به نداشتن همکاری کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی متهم کردند.

ایران، به دنبال خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام  (8 مه 2018)  تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند اما اروپایی ها  به تعهداتشان پایبند  نبودند. 

کلیدواژه