نیویورک ‌تایمز: توافق همکاری ایران و چین، ضربه سنگینی به ترامپ است
(last modified 1399-04-22T09:28:53+00:00 )
سرطان 22, 1399 13:58 Asia/Kabul
  • نیویورک ‌تایمز: توافق همکاری ایران و چین، ضربه سنگینی به ترامپ است

روزنامه نیویورک تایمز با انتشار بخشی از جزئیات سند توافق همکاری جامع ایران و چین تأکید کرد، این توافق ضربه بزرگی به سیاست‌های ضد ایرانی ترامپ است.

این روزنامه آمریکایی در گزارشی تحت عنوان «چین و ایران، با ایستادگی و مقاومت در مقابل آمریکا به همکاری تجاری و نظامی نزدیک می‌شوند»، سند «برنامه 25 ساله همکاری جامع ایران و چین» را اقدامی در جهت تضعیف تلاش‌های ضدایرانی دولت "دونالد ترامپ" توصیف کرد.

نیویورک تایمز با اشاره به این که نسخه‌ای از این پیش‌نویس توافق پیشنهادی 18 صفحه‌ای را در اختیار دارد، افزود: طبق سند «برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین»، مشارکت چین در پروژه‌های اقتصادی و نظامی، آموزش‌ و برگزاری رزمایش‌ها و تحقیقات مشترک و توسعه تسلیحات و اشتراک‌گذاری اطلاعات میان دو کشور برای مبارزه با تروریسم، قاچاق انسان و مواد مخدر و جرایم مرزی افزایش می‌یابد.

نیویورک‌تایمز در ادامه گزارش خود نوشت، مشارکت ایران و چین، نقطه اشتعال خطرناک و جدیدی در روابط رو به وخامت چین و ایالات متحده آمریکا ایجاد خواهد کرد و ضربه بزرگی به سیاست‌ تهاجمی ترامپ علیه ایران از زمان خروج آمریکا از برجام در سال 2015 تاکنون خواهد بود.

هیأت دولت جمهوری اسلامی ایران 21 ژوئن/1سرطان پیش نویس نهایی برنامه 25 ساله همکاری‌ جامع ایران و چین را بررسی و تصویب کرد.

وزارت خارجه ایران مأموریت یافته است که طی مذاکرات نهایی با طرف چینی، براساس منافع متقابل بلند مدت، این برنامه را به امضای دو طرف برساند.

کلیدواژه