سنبله 29, 1399 08:24 Asia/Kabul
  • تروئیکای اروپایی: هر اقدامی برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران فاقد اثر قانونی است

بریتانیا،‌آلمان و فرانسه بار دیگر تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم ‌های سازمان ملل متحد علیه ایران را رد کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس، بریتانیا،‌آلمان و فرانسه روز جمعه در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل با تاکید بر اینکه تعلیق تحریم‌های ایران پس از تاریخ 20 سپتامبر کماکان ادامه خواهد داشت تصریح کردند، هرگونه تصمیم یا اقدام برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران فاقد اثر قانونی است.

کشورهای بریتانیا،‌آلمان و فرانسه در این نامه تاکید کردند، به توافق هسته‌ای ایران (برجام) پایبند خواهند ماند.

آمریکا در پی شکست در شورای امنیت سازمان ملل در زمینه تصویب پیش نویس قطعنامه ای که برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ارائه کرده بود و علی رغم خروج غیرقانونی اش از برجام قصد دارد، از ساز و کار موسوم به بازگشت خودکار تحریم‌ ها که تنها برای اعضای مشارکت کننده در این توافق محفوظ است، برای بازگرداندن تحریم های سازمان ملل علیه ایران استفاده کند.

در همین راستا؛ آمریکا در تاریخ 20 اوت  با ارائه ابلاغیه ای به شورای امنیت با ادعای نقض اساسی برجام از جانب ایران مدعی بازگشت خودکار تحریم های بین المللی علیه ایران از 20 سپتامبر 2020 شد.

اقدامی که با مخالفت قاطع اعضای شورای امنیت مواجه شده است.

تروئیکای اروپایی و چین و روسیه هم اخیرا در بیانیه ای مشترک با اشاره به خروج یکجانبه و اعلام توقف مشارکت آمریکا در برجام تاکید کردند، واشنگتن نمی‌تواند فرایند بازگشت تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران تحت قطعنامه 2231 شورای امنیت را آغاز نماید.

"دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا، سه شنبه 8 می 2018 به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام کشورش را از این توافق بین المللی خارج و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد.

این اقدام ترامپ با محکومیت گسترده داخلی و بین المللی مواجه شده است.

کلیدواژه