درخواست سازمان پیمان امنیت ‌جمعی در پایتخت روسیه برای ثبات در قره‌باغ
(last modified 1399-07-17T05:14:29+00:00 )
میزان 17, 1399 09:44 Asia/Kabul
  • درخواست سازمان پیمان امنیت ‌جمعی در پایتخت روسیه برای ثبات در قره‌باغ
    درخواست سازمان پیمان امنیت ‌جمعی در پایتخت روسیه برای ثبات در قره‌باغ

کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت ‌جمعی در نشستی در مسکو، پایتخت روسیه، بازگشت وضعیت عادی و ثبات در منطقه قره باغ را خواستار شدند.

به گزارش ایرنا، کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت ‌جمعی روز چهارشنبه در نشستی با عنوان "سازمان امنیت جمعی: جهت گیری برای توسعه راهبردی" با حضور «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه و دبیرکل و مقام های کشورهای عضو این سازمان در مسکو با ابراز نگرانی از تشدید مناقشه در منطقه قره‌باغ، کمک به ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای تثبیت اوضاع این منطقه و بازگشت آن به وضعیت عادی را ضروری دانستند.

سازمان پیمان امنیت جمعی در سال 2002 ایجاد شد و کشورهای روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان اعضای دائم آن هستند و افغانستان و صربستان نیز از سال 2013 تاکنون به عنوان اعضای ناظر به عضویت این سازمان درآمدند.

درگیری‌ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره‌باغ از بامداد یکشنبه 27 سپتامبر/6میزان از سرگرفته شده و تاکنون باعث کشته شدن شماری از طرفین شده است.

مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در سال 1988 آغاز شد و در سال 1992 به درگیری نظامی کشید که در نتیجه این مناقشه منطقه قره باغ کوهستانی جمهوری آذربایجان و هفت شهرستان همجوار آن تحت اشغال نیروهای ارمنستان درآمد.

تاکنون بسیاری از کشورها از جمله جمهوری اسلامی  ایران، خواستار توقف درگیری ها و آغاز گفت وگو میان باکو و ایروان شده‌اند.

کلیدواژه