پوتین قانون خروج روسیه از پیمان "آسمان های باز" را امضاء کرد
(last modified 1400-03-17T10:42:50+00:00 )
جوزا 17, 1400 15:12 Asia/Kabul
  • پوتین قانون خروج روسیه از پیمان \\\
    پوتین قانون خروج روسیه از پیمان \\\"آسمان های باز\\\" را امضاء کرد

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه امروز (دوشنبه) قانون مربوط به پایان دادن به مشارکت این کشور در پیمان "آسمان های باز" را امضاء کرد.

به گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، قانون مربوط به پایان دادن به مشارکت روسیه در پیمان "آسمان های باز" که پیش از این در دومای دولتی و شورای فدراسیون سنای این کشور به تصویب رسیده بود، امروز با امضای «ولادیمیر پوتین» و انتشار آن لازم الاجرا شد.

براساس این گزارش، این قانون پیش از این در تاریخ 19 ماه مه 2021 / 29 ثور 1400 به اتفاق آراء در دومای دولتی روسیه به تصویب رسید و سپس در تاریخ دوم ژوئن از سوی 152 سناتور شورای فدراسیون سنای این کشور مورد تأیید قرار گرفت.

وزارت امور خارجه آمریکا در تاریخ 27 ماه مه /6 جوزا به طرف روسی اطلاع داد که واشنگتن پس از تجزیه و تحلیل اوضاع تصمیم گرفته است که به پیمان "آسمان های باز" باز نگردد.

وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرد، خروج آمریکا از این پیمان به دلایل واهی صورت گرفته و توازن منافع کشورهای عضو در پیمان را بر هم زده و کارایی آن را به شدت مختل کرده است و دیگر نمی‌توان از این پیمان به عنوان ساز و کاری برای توسعه امنیت و اعتماد میان اعضاء بهره برد.

پیمان آسمان‌های باز توافقنامه‌ای بین 34 کشور جهان در خصوص اجازه پرواز هواپیماهای تجسسی بر فراز مناطق کشورهای عضو این معاهده است.

روسیه و آمریکا جزو نخستین کشورهایی بودند که این پیمان را تصویب کردند؛ معاهده‌ای که در سال 1992 امضا و از اول ژانویه 2002/ 11 جدی 1380 اجرایی شد.

 

پوتین: درباره خروج امریکا از معاهده آسمان های باز موضع می گیریم

 

 

 

کلیدواژه