عقرب 14, 1400 12:11 Asia/Kabul
  • اصرار واشنگتن به مذاکرات فرابرجامی با تهران با وجود عهدشکنی در قبال برجام
    اصرار واشنگتن به مذاکرات فرابرجامی با تهران با وجود عهدشکنی در قبال برجام

آمریکا با وجود نقض برجام و خروج از آن، بار دیگر مدعی شد که پس از بازگشت به توافق هسته ای با ایران، در دیگر موضوعات مورد اختلاف با تهران مذاکره خواهد کرد.

به گزارش رادیودری، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد واشنگتن به دنبال مذاکره با تهران درباره موضوعاتی فراتر از مفاد برجام است.

پرایس در گفت و گوی روزانه خود با خبرنگاران گفت: «ما بازگشت به برجام را اولویت نخست خود می‌دانیم، اما هدفمان استفاده از این مذاکرات برای گفت و گو درباره سایر موضوعات است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد: «بر این باوریم برجام همچنان موثرترین راهکار برای مهار برنامه هسته‌ ای ایران است. با این حال، این گام نخست است. پس از پایبندی دو جانبه می‌ توانیم به یک توافق طولانی‌ تر و موثر‌تر دست یابیم. سپس برجام می‌تواند مبنایی برای مذاکره درباره سایر مسائل مورد نگرانی آمریکا و متحدانش قرار گیرد.»

جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است که مذاکرات با گروه 1+5 با هدف بازگشت آمریکا به تعهداتش ذیل توافق برجام است و هیچ مذاکراتی در مورد متن برجام یا موضوعات غیرهسته ای با آمریکا انجام نخواهد داد. 

خروج دولت ترامپ از برجام و خودداری دولت بایدن از تضمین به اجرای تعهدات آتی آمریکا، اعتماد به واشنگتن را در جامعه جهانی بیش از پیش کاهش داده است.  

اصرار اتحادیه اروپا بر نشست اعضای برجام و آمریکا در بازه زمانی مشخص

بلینکن ادعای بازگشت آمریکا به برجام را تکرار کرد

کلیدواژه