عقرب 25, 1400 14:23 Asia/Kabul
  • آمریکا: تخلیه نیروها به سبک افغانستان در اتیوپی در کار نخواهد بود
    آمریکا: تخلیه نیروها به سبک افغانستان در اتیوپی در کار نخواهد بود

آمریکا به شهروندانش در اتیوپی هشدار داد فورا و به صورت داوطلبانه این کشور جنگ زده را ترک کنند و هشدار داد که تخلیه نظامی به سبک و سیاق افغانستان، در اتیوپی در کار نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سفارت آمریکا روز دوشنبه برای چندین بار از شهروندان این کشور خواسته با پروازهای مسافربری خاک اتیوپی را ترک کند.سفارت آمریکا همچنین به افرادی که قادر به تهیه فوری بلیط را ندارند پیشنهاد اعطای وام کرده است.

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: نگران این سوءتعبیر هستیم که مردم فکر کنند آنچه که در افغانستان درباره تخلیه نیروها انجام دادیم را دولت می تواند در نقاط دیگری از جهان تکرار کند.

در اواسط آگوست همزمان با محاصره کابل به دست طالبان، ارتش آمریکا عملیات خروج از افغانستان را به پایان رساند و هزاران سرباز را به کشور بازگرداند و عملیات تخلیه بی سابقه ای را انجام داد.آمریکا تنها در دو هفته با کمک متحدانش بیش از ۱۲۳ هزار نفر از از جمله اتباع آمریکایی و خارجی و هزاران افغان را که نگران اخراج از کشور بودند از افغانستان خارج کرد.

با این حال دولت جو بایدن به دلیل ناکامی در برنامه ریزی قبلی برای خروج و باقی ماندن برخی از اتباع آمریکایی بعد از خروج نیروها مورد انتقاد شدید قرار گرفت.  کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در گزارشی، همه طرفین درگیری در اتیوپی را به نقض حقوق بشر و حتی ارتکاب جنایت بشری متهم کرده است.

دولت اتیوپی به دنبال تهدید «جبهه آزادیبخش تیگرای» مبنی بر پیشروی به سمت آدیس آبابا پایتخت این کشور در سراسر اتیوپی اعلام حالت فوق‌العاده کرده است.

کلیدواژه