سنبله 16, 1401 09:50 Asia/Kabul
  • اعلام آمادگی بایدن برای دیدار با رهبر چین در صورت شرکت در نشست گروه ۲۰
    اعلام آمادگی بایدن برای دیدار با رهبر چین در صورت شرکت در نشست گروه ۲۰

جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد، اطمینان دارد اگر رئیس جمهوری چین در نشست گروه ۲۰ شرکت کند، با او دیدار خواهد کرد.

به گزارش رادیو دری، نشست گروه ۲۰ ماه نوامبر در اندونزی برگزار می‌شود. پیش از این روزنامه وال استریت ژورنال از احتمال این دیدار خبر داده بود.

گزارش‌ها از دیدار احتمالی بایدن و شی جین پینگ در زمانی منتشر می‌شوند که تنش‌ها میان چین و آمریکا پس از دیدار نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان امریکا از جزیره تایوان افزایش یافته است. 

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و شی جین پینگ رئیس جمهوری چین ۲۹ ژوئیه/7اسد، در تماس تلفنی پر تنشی که بیش از دو ساعت به‌ طول انجامید، درباره بسیاری از مسائل از جمله سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان گفت وگو کردند.

تنش در روابط پکن- واشنگتن در پی سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که دوم اوت وارد تایوان شد، وارد مرحله جدیدی شده است. بلافاصله پس از این سفر، چین سفیر آمریکا را احضار کرد و مراتب اعتراض پکن به اقدامات مداخله جویانه واشنگتن را در امور داخلی خود اعلام کرد.

براساس اصل «چین واحد»، هر کشوری که دارای روابط رسمی با پکن است حق ندارد با تایوان روابط رسمی داشته باشد؛ آمریکا نیز براساس این اصل قراردادهای رسمی اش را به جای تایوان با چین منعقد می‌کند، ولی همزمان به روابط «غیررسمی» اش با تایوان ادامه داده است و نماینده‌های «غیررسمی» به این منطقه می‌فرستد.

پکن تاکید دارد در سراسر جهان تنها یک کشور چین وجود دارد. جزیره تایوان هم یک منطقه متعلق به چین است و جمهوری خلق چین یگانه دولت قانونی چین به شمار می‌رود. اصل "چین واحد" شرط و پایه‌ای برای توسعه روابط همکاری دوستانه چین با کشورهای جهان است.

دیدار روسای جمهور چین و آمریکا؛ نوامبر

کلیدواژه