جدی 30, 1401 13:09 Asia/Kabul
  • خشنودی آمریکا از تصویب قطعنامه خصمانه پارلمان اروپا علیه ایران و سپاه
    خشنودی آمریکا از تصویب قطعنامه خصمانه پارلمان اروپا علیه ایران و سپاه

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به تصویب قطعنامه خصمانه پارلمان اروپا علیه ایران و سپاه، تلویحا از این اقدام حمایت کرد و گفت که موضع واشنگتن درباره سپاه مشخص است.

نمایندگان پارلمان اروپا  18 ژانویه هم متمم متن این قطعنامه ضد ایرانی را ارائه کردند که با 598 رأی مثبت مورد توافق اعضای پارلمان اروپا قرار گرفت.

تقاضای پارلمان اروپا در قالب این طرح بدون اجماع تصویب شد و باید در شورای اروپا بررسی و در مورد آن تصمیم‌گیری شود. 

هرچند مصوبات شورای اروپا عموما با رای حداقل 15 کشور که دست‌کم 65 درصد جمعیت اروپا را نمایندگی می‌کنند تصویب می‌شود، اما در موارد حساس نظیر موضوعات سیاست خارجی، شورای اروپا عموما بر اساس اجماع تمام اعضا تصمیم‌گیری می‌کند.

به گزارش رادیو دری، ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه با بیان اینکه سپاه نهادی است که بیشترین تحریم ها را از سوی آمریکا دریافت کرده است، در تداوم ادعاها افزود: ما همچنین تعداد زیادی از فرماندهان سپاه را که در ارتکاب به تروریسم نقش دارند، تحریم کرده ایم.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: در نهایت این موضوع به کشورها و اتحادیه اروپا بستگی دارد تا با توجه به منافع خود تصمیم گیری کنند. ما پیش از این، از تحریم مقامات سپاه فعال در زمینه پهپاد از سوی اروپا استقبال کرده بودیم.

جمهوری اسلامی ایران پیشتر نسبت به تحرکات ضد ایرانی اروپا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نهاد نظامی رسمی یک کشورهشدار داده بود.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از رویکرد نسنجیده و نادرست قانون‌گذاران اروپایی بشدت انتقاد کرد و گفت: ما بارها گفته ایم که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نهاد رسمی و حاکمیتی است که نقش مهم و حیاتی در تامین امنیت ملی ایران و امنیت منطقه، به خصوص در مبارزه با تروریسم داشته و دارد.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه اقدام پارلمان اروپا در اتهام تروریستی خواندن این نهاد امنیت آفرین، به نوعی شلیک به پای خود اروپاست، درباره واکنش قانونی و قوی مجلس شورای اسلامی ایران، به پارلمان اروپایی هشدار داد.

 

کلیدواژه