جوزا 31, 1402 11:45 Asia/Kabul
  • هشدار سازمان ملل درخصوص افزایش بی سابقه شمار آوارگان در سراسر جهان
    هشدار سازمان ملل درخصوص افزایش بی سابقه شمار آوارگان در سراسر جهان

کمیساریایی عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در تازه‌ترین گزارش خود، درباره افزایش تعداد آوارگان و پناهجویان در سال2022 هشدار داد.

به گزارش رادیو دری، بنا بر اعلام کمیساریایی عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، افزایش تعداد پناهجویان در جهان تمام رکوردهای پیشین را شکسته و زنگ خطر را برای تمام رهبران جهان، خصوصا رهبران اقتصادهای برتر و کشورهای صنعتی به صدا در آورده است.

دلیل عمده افزایش تعداد بی‌خانمان ها در سال 2022 به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، جنگ اوکراین و جنگ داخلی در سودان اعلام شده است.

بر اساس تازه‌ترین گزارش سازمان ملل، در سال 2022 دست‌کم 110 میلیون نفر ناگزیر شده‌اند خانه و کاشانه خود را ترک کنند.

به گفته این سازمان، افزایش شمار آوارگان تا این حد نشان‌دهنده وضعیتی بحرانی و آشفته در جهان است.

کمیساریایی عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در گرامیداشت روز جهانی آوارگان اعلام کرد: هر دقیقه، 20 نفر در سراسر جهان بر اثر جنگ و خشونت و یا تروریسم آواره می شوند.

بر اساس این آمار برخی از مردم به علت فقر یا نقض حقوق بشر و عده ای دیگر به دلیل فجایع طبیعی یا تغییرات اقلیمی می‌گریزند.

این در حالی است که برخی دیگر جان خود را در جستجوی آینده‌ای بهتر، به خطر می اندازند.

در این گزارش آمده است، تعداد بی‌خانمان‌ها و آوارگان جنگ و گرسنگی در جهان نسبت به سال 2021، 19 میلیون نفر، معادل جمعیت سه کشور اروپایی نه خیلی بزرگ، بیشتر شده است.

این سازمان پیش‌بینی می‌کند، با توجه به افزایش تنش و درگیری بین ارتش سودان و شبه‌نظامیان این کشور در هفته‌های اخیر، احتمالا شمار آوارگان در سال 2023 حتی از سال قبل از آن هم بیشتر باشد.

طبق این گزارش، در سال گذشته (2022)، 339 هزار پناهجو از 38 کشور جهان ناگزیر شدند کشور خود را ترک کنند؛ جایی که به گفته سازمان ملل، در معرض خطر مرگ و گرسنگی و تهدید و سرکوب قرار داشتند.

گفته می شود، ترکیه با پذیرش 3.6 میلیون پناهجو در سال 2022 و ایران با پذیرش 3.4 میلیون نفر در جایگاه اول و دوم کشورهای میزبان مهاجران و آوارگان جنگ‌اند.

درصد بالایی از پناهجویان جهان شهروندان افغانستان هستند

کلیدواژه