سازمان ملل: بیش از 71 میلیون مهاجر داخلی در جهان وجود دارد
(last modified 1402-04-14T04:07:17+00:00 )
سرطان 14, 1402 08:37 Asia/Kabul
  • سازمان ملل: بیش از 71 میلیون مهاجر داخلی در جهان وجود دارد
    سازمان ملل: بیش از 71 میلیون مهاجر داخلی در جهان وجود دارد

سازمان ملل برآورد کرد بیش از 71 میلیون نفر تا پایان سال 2022 در اثر عواملی همچون خشونت، بلایا و تغییرات اقلیمی مجبور به مهاجرت در داخل وطنشان شده‌اند.

به گزارش رادیو دری، «پائولا گاویریا بتانکور»، یک گزارشگر حقوق بشری ویژه سازمان ملل در کنفرانس شورای حقوق بشر این نهاد در شهر ژنو گفت: تعداد کسانی که در جهان در اثر عوامل مختلف مجبور به مهاجرت داخلی شده‌اند از هر زمان بیشتر شده است.

این مقام سازمان ملل در کنفرانس شورای حقوق بشر با موضوع وضعیت مهاجران داخلی در جهان و تداوم تهدید تغییرات اقلیمی گزارشی را درباره وضعیت مهاجران داخلی در جهان ارائه کرد.

وی افزود: صرف ارائه این ارقام نمی‌توان ابعاد، شدت، پیچیدگی و بزرگی رنجهای انسانی اشخاصی که در داخل وطنشان آواره شده‌اند را بازتاب داد.

به گفته «پائولا گاویریا بتانکور»، آوارگی سبب از هم پاشیدن زندگی انسان ها تا سالها و نسل ها، به وجود آمدن سختی ها و مصائب شدید، فروپاشیدن خانواده‌ها، قطع روابط فرهنگی و اجتماعی، مختل شدن فرآیند توسعه و تحصیل و سلب دسترسی به ملزومات حیاتی زندگی شده و مردم بی گناه را در معرض سواستفاده های حقوق بشری فجیع قرار می‌دهد.

او در ادامه گزارش خود تصریح کرد، پیشرفت‌هایی در زمینه اجرای سیاستهای جهانی در این حوزه حاصل شده و 62 سازمان متعلق به 27 کشور در پروژه پایگاه داده قوانین و سیاستهای این حوزه مشارکت می‌کنند. با این وجود رقم بالای مهاجران داخلی در جهان نشان می‌دهد خیلی کشورها هنوز به طور مناسب به این بحران رسیدگی نمی‌کنند.

این گزارشگر به شورای حقوق بشر سازمان ملل توصیه کرد، بازگرداندن آوارگان به خانه‌هایشان را در اولویت قرار دهد، از توافقات صلح حمایت کند و بر رسیدگی به آوارگی در اثر خشونت، جنگ و تغییرات اقلیمی تمرکز کند.

«وولکر تورک»، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل یک روز قبل از این گزارش در همین کنفرانس هشدار داده بود، تغییرات اقلیمی باعث بروز بحران‌های بیشتری همچون کمبود آب و قطحی جهانی

می‌شود.

کلیدواژه