حوت 18, 1402 15:06 Asia/Kabul
  • پاکستان: برای ساخت خط لوله گاز در خاک خود به مشورت آمریکا نیازی نداریم
    پاکستان: برای ساخت خط لوله گاز در خاک خود به مشورت آمریکا نیازی نداریم

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در واکنش به موضع آمریکا درباره پروژه مشترک گازی اسلام آباد با جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد، دولت پاکستان برای ساخت خط لوله گاز در خاک خود نیازی به مشورت با کشور ثالث ندارد.

وزارت امور خارجه آمریکا  اخیرا اعلام کرد، به گفت‌وگو با دولت پاکستان  درباره پروژه خط لوله گاز «پاکستان-ایران» ادامه می‌دهد.

در قرارداد گازی ایران و پاکستان، پایان سال ۲۰۱۴ به عنوان ضرب‌الاجل این قرارداد تعیین شده بود. ایران مدتها قبل از این ضرب‌الاجل، به تعهد خود عمل کرد اما طرف پاکستانی با وجود گذشت نزدیک به یک دهه از تاریخ مشخص شده، به بهانه تحریم‌های آمریکا هنوز هیچ اقدامی در جهت اجرای تعهداتش انجام نداده است.

با وجود کمبود نفت و گاز در پاکستان پروژه گازرسانی از ایران به پاکستان( خط لوله صلح ) به عنوان مهمترین طرح انتقال گاز به پاکستان با فشار قدرتهای خارجی از جمله آمریکا بر اسلام آباد، همچنان محقق نشده است.

با این وجود پاکستان هزینه‌های هنگفتی را برای تامین بخش قابل توجهی از انرژی مورد نیاز این کشور از راه‌های مختلف از جمله وارد کردن گاز مایع از قطر صرف کرده است.

به گزارش رادیو دری،  «ممتاز زهرا بلوچ» سخنگوی وزارت خارجه پاکستان دیروز( پنج شنبه) در نشست خبری هفتگی خود در اسلام‌آباد گفت: دولت  پاکستان تصمیم گرفت که کارساخت 80 کیلومتر خط لوله پاکستان-ایران را آغاز کند واین طرح در خاک پاکستان ساخته می‌شود.

ممتاز زهرا  تاکید کرد، ساخت خط لوله در خاک پاکستان نشان از تعهد اسلام آباد  به پروژه مشترک گازی با ایران بوده،  لذا اسلام‌آباد معتقد است و نیازی به مشورت با کشور ثالث ندارد .

وزارت نفت پاکستان اوایل ماه جاری با صدور بیانیه‌ای تکمیل پروژه مشترک گازی با جمهوری اسلامی ایران را موجب تقویت امنیت انرژی اسلام آباد دانست و اعلام کرد که کمیته انرژی در کابینه دولت پاکستان با طرح احداث خط لوله 80  کیلومتری از «بندر گوادر» تا مرز مشترک پاکستان با ایران موافقت کرده است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز اخیرا در نشست خبری هفتگی خود در خصوص مشارکت گازی ایران و پاکستان گفت:  به دنبال پیگیری‌های مقامات ایران و مذاکرات مستمر هیات‌های انرژی دو کشور، طرف پاکستانی متعهد شد مرحله اول این طرح را به طول ۸۰ کیلومتر اجرایی کند.

اجرای این طرح در کمیته انرژی دولت پاکستان هم به تصویب رسید.

تاکید پاکستان بر تکمیل پروژه گازی با ایران و پیوستن به بریکس

کلیدواژه