اهمیت نوروز برای مردم تا جیکستان ازجشن سال نو میلادی بیشتر است
(last modified 1395-10-13T19:46:37+00:00 )
جدی 14, 1395 00:16 Asia/Kabul
  •  اهمیت نوروز برای مردم تا جیکستان  ازجشن سال نو میلادی بیشتر است

جشن نوروز از اهمیت بیشتری برا ی مردم تاجیکستلان برخوردار است ، اما مراسم جشن سال نو میلادی مفصل تر در این کشور برگزار شد.

 خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: به نظر می رسد جشن سال نو میلادی در تاجیکستان هر سال کمرنگ‌تر می‌شود و مردم این کشور جشن نوروز را به عنوان آغاز سال نو ترجیح می‌دهند.

بر اساس این گزارش، با وجود تعطیلی سه روزه رسمی در تاجیکستان، بیشتر شهروندان این کشور معتقدند که جشن سال نو میلادی هیچ ارتباطی با آیین و سنت‌های ملی و مذهبی تاجیکان ندارد و بر اساس آموزه‌های اسلام پیروی از جشن‌های غیر مسلمانان درست نیست.

لازم است بیان شود که دولت تاجیکستان همیشه سه روز مانده به نوروز در نوروزگاه ودر دانشگاهاجشن مفصل برگزارو در سراسرکشورپنج روز تعطیلی اعلام می کند .

خورشید عطاء الله رییس شورای رسانه‌های مستقل تاجیکستان به اسپوتنیک گفت،  این کشور سال نو میلادی را جشن نمی گیرد، زیرا سال نو مردم تاجیکستان  آغاز فصل بهار است که طبیعت دوباره زنده می‌شود. 

اعظم‌شاه شیرگاودی تحلیلگر تاجیک نیز معتقد است که برای تاجیکان نوروز آیین ملی است و نیازی به جشن سال نو میلادی وجود ندارد.

به نظر کارشناسان جشن نوروز در بین ملتهای فارسی زبان ریشه تاریخ فرهنگ،وسنتهای وایین های خواص نوروز دارد که این پارمترهای اساسی در جشن میلادی اساسا وجود ندارد وتمامی ایین سنت ساختگی است.