جوزا 05, 1403 09:07 Asia/Kabul
  • دیوان بین المللی دادگستری: اسرائیل فورا حمله به رفح را متوقف کند
    دیوان بین المللی دادگستری: اسرائیل فورا حمله به رفح را متوقف کند

قضات دیوان بین المللی دادگستری به رژیم نسل کش اسرائیل دستور دادند تا حمله نظامی به شهر رفح، جنوب غزه را در اسرع وقت متوقف کند.

به گزارش رادیو دری، قاضی «نواف سلام» رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری روز جمعه با اشاره به وخامت اوضاع معیشتی ساکنان باریکه غزه گفت: اوضاع در رفح پس از چند هفته بمباران، فاجعه‌بار است و از زمان آغاز حمله زمینی حدود ۸۰۰ هزار نفر آواره شده‌اند.

قاضی سلام افزود: تدابیر موقتی که دیوان بین المللی دادگستری در ماه مارس گذشته اتخاذ کرد با توجه به تحولات اخیر پاسخگو نیست و اسرائیل باید از هرگونه عملیات‌هایی که خطری برای فلسطینیان محسوب می‌شود، خودداری کند.

رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری تصریح کرد، دادگاه درخصوص تدابیری که اسرائیل در رفح اتخاذ کرده، قانع نشده است و مسئولان بین‌المللی درباره خطرات ضد غیرنظامیان در رفح هشدار داده‌اند.

نواف سلام افزود: طبق معاهده منع نسل‌کُشی، هرگونه عملیاتی در رفح ممکن است به تخریب جزئی یا کلی در این شهر منجر شود و اسرائیل باید فورا حملات نظامی به رفح را متوقف کند.

دیوان بین المللی دادگستری تصریح کرد، اسرائیل باید عملیات‌های نظامی یا هر گونه عملیات دیگر در رفح را متوقف کرده، گذرگاه رفح را بازگشایی و اسیران را بدون شرط آزاد کند؛ اسرائیل همچنین باید ورود هر گونه کمیته حقیقت‌یاب به باریکه غزه برای تحقیق درباره اتهام نسل‌کُشی را تضمین کند.

در همین ارتباط اخیرا «کریم خان » دادستان ارشد دیوان بین‌المللی دادگستری درخواستی برای صدور حکم بازداشت «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و چند مقام ارشد این رژیم ارایه کرد.

دادستان ارشد دیوان بین‌المللی دادگستری در بیانیه‌ای که پس از بیش از هفت ماه جنگ در غزه صادر شده است، تاکید کرد، دلایل منطقی نشان می دهد که نتانیاهو و دیگر مقام های ارشد اسرائیل به جنایت ضد بشریت متهم هستند.

رای جدید دیوان بین المللی دادگستری درباره غزه

کلیدواژه