جوزا 05, 1403 10:02 Asia/Kabul
  • استقبال کشورها و سازمان‌های بین‌المللی از حکم لاهه علیه اسرائیل
    استقبال کشورها و سازمان‌های بین‌المللی از حکم لاهه علیه اسرائیل

کشورها و سازمان‌های مختلف بین‌المللی و منطقه‌ای از حکم دیوان بین المللی دادگستری در لاهه برای توقف حملات رژیم اسرائیل به رفح، بازگشایی این گذرگاه، تضمین ورود کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی حقایق مربوط به نسل کشی در غزه و تقدیم گزارش مربوطه ظرف یک ماه، استقبال کردند.

به گزارش رادیو دری، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز گذشته (جمعه) گفت: حکم دادگاه لاهه به اسرائیل برای توقف عملیات نظامی در رفح "الزام آور" است و همه طرف ها باید از آن پیروی کنند.

گوترش افزود: مطابق اساسنامه دیوان، ما فوراً اطلاعیه این حکم را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع خواهیم داد.

همچنین، جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در واکنش به حکم دیوان بین المللی دادگستری لاهه گفت: اروپا باید میان حمایت از نهادهای بین المللی (برقرارکننده) حاکمیت قانون یا حمایت از اسرائیل، یکی را انتخاب کند.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) هم از دستور دیوان بین المللی دادگستری به توقف عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در رفح استقبال کرد، اما آن را ناکافی دانست. «اسامه حمدان» از رهبران حماس گفت: فلسطینیان خواستار فشار بر رژیم صهیونیستی جهت اجرای فوری این دستور هستند، چراکه بدون اراده حقیقی بین‌المللی، تصمیمات و احکام دیوان بین المللی دادگستری بی‌اثر خواهد بود.

«احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب هم با استقبال از حکم این دادگاه گفت: عدم تعهد اسرائیل برای عمل کردن به این حکم به معنای نقض بیشتر تعهدات رژیم صهیونیستی در قبال کنوانسیون نسل کشی است.

درهمین راستا، سازمان عفو بین الملل نیز اعلام کرد، رژیم صهیونیستی باید به دستور دادگاه لاهه که خواستار توقف عملیات نظامی علیه رفح است، پایبند باشد. همچنین،«رامی عبده»، رئیس دیده‌بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه گفت: تصمیمات دادگاه لاهه الزام‌آور است و نیازی به تصویب آن در شورای امنیت نیست و تنها این دادگاه صلاحیت لغو آن را دارد.

همچنین، درادامه حمایتها از حکم دیوان دادگستری لاهه علیه رژِیم جعلی اسرائیل، سیریل رامافوزا، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی نیز با اعلام حمایت از این حکم، گفت: ناکامی شورای امنیت سازمان ملل در کاهش آلام مردم غزه، نگران کننده است. 

از سوی دیگر، زین دانگور، مدیر دفتر همکاری و روابط بین‌المللی آفریقای جنوبی هم با انتشار پیامی ویدیویی با اعلام اینکه این یک حکم پیشگامانه است و اولین باری است که آشکارا خواستار توقف اقدام نظامی اسرائیل در هر نطقه‌ای از غزه شده است، گفت: آفریقای جنوبی حکم دادگاه مبنی برلزوم دسترسی بازرسان به غزه را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح خواهد کرد.

محمد شهباز شریف؛ نخست وزیر پاکستان نیز با استقبال از حکم دیوان بین المللی دادگستری از شورای امنیت سازمان ملل و جامعه جهانی خواست تا برای پاسخگو کردن صهیونیست‌ها و اعمال حکم دیوان لاهه در راستای پایان نسل کشی فلسطینیان اقدام کنند. وزارت خارجه مالزی نیز از این حکم استقبال کرد و از جامعه جهانی خواست رژیم صهیونیستی را ملزم به پایبندی به تمامی بندهای آن کند.

کانادا، کلمبیا، عراق، مصر، ترکیه، عربستان، اردن، عمان، قطر و امارات هم در بیانیه‌ های جداگانه به حکم دیوان لاهه واکنش نشان داده و بر اهمیت توقف فوری جنگ و حمایت از غیرنظامیان و جلوگیری از تلفات انسانی، تشدید تنش در همه سرزمین‌های اشغالی فلسطین، کاهش شرایط فاجعه آمیز بشردوستانه و خطرناکی که غیرنظامیان در آن به علت حملات مداوم اسرائیل به نوار غزه در آن به سر می‌برند، تأکید کردند.

درهمین حال، قاضی «نواف سلام» رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری با اشاره به وخامت اوضاع معیشتی ساکنان باریکه غزه ناشی از حملات اسرائیل گفت: اوضاع در رفح پس از چند هفته بمباران، فاجعه‌بار است و از زمان آغاز حمله زمینی حدود 800 هزار نفر آواره شده‌اند.

قاضی سلام همچنین افزود: تدابیر موقتی که دادگاه در ماه مارس اتخاذ کرد با توجه به تحولات اخیر پاسخگو نیست و اسرائیل بایستی از هرگونه عملیات‌هایی که خطری برای فلسطینیان محسوب می‌شود، خودداری کند.

رئیس دیوان لاهه در ادامه گفت: دادگاه خواستار آزادی سریع و بدون شرط اسراست و اسرائیل باید گذرگاه رفح را بازگشایی کند و همچنین، ورود هرگونه کمیته حقیقت‌یاب به نوار غزه برای تحقیق درباره اتهام نسل‌کُشی را تضمین نماید.

صدور حکم دادگاه بین المللی دادگستری برای متوقف کردن عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در شهر رفح در جنوب باریکه  غزه و بازگشایی گذرگاه رفح با مصر واکنش‌های گسترده‌ای را به دنبال داشته است. دیوان بین المللی دادگستری واقع در شهر لاهه هلند دیروز جمعه ، با 13 رأی موافق و دو رأی مخالف حکم توقف فوری عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در رفح را صادر کرد و بازگشایی گذرگاه رفح را برای ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه خواستار شد.

دیوان بین المللی دادگستری: اسرائیل فورا حمله به رفح را متوقف کند

کلیدواژه