حمل 31, 1396 10:33 Asia/Kabul
  • سازمان منع سلاح های شیمیایی: در حمله خان شیخون از گاز سارین استفاده شد

سازمان منع سلاح های شیمیایی شامگاه چهارشنبه اعلام کرد که نتایج آزمایش های انجام شده بر روی اجساد قربانی های حمله "خان شیخون" در ولایت ادلب سوریه نشان می دهد که در این حمله از گاز سارین استفاده شده است.

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز- سازمان منع سلاح های شیمیایی وابسته به سازمان ملل متحد شامگاه چهارشنبه در بیانیه ای افزود: نتایج آزمایش ها تاکنون حاکی از آن است که حمله به منطقه خان شیخون سوریه با گاز سارین یا ماده ای مشابه به آن صورت گرفته است.

براساس این بیانیه، نمونه گیری های صورت گرفته از اجساد 10 تن از قربانیان حمله به خان شیخون و آزمایش آن - بر حمله شیمیایی تاکید دارد.

سازمان منع سلاح های شیمیایی پیشتر از از اعزام هیاتی شامل دانشمندان این سازمان به سوریه برای بررسی انفجار خان شیخون خبر داده بود.

منابع خبری وابسته به تروریست ها و مخالفان سوریه دوهفته پیش ادعا کردند که هواپیماهایی با هویت نامشخص شهر خان شیخون در ادلب را با موشک های حاوی گازهای شیمیایی که عملکردی مشابه گاز سمی سارین داشته - هدف حمله قرار داده اند. ادعایی که دولت سوریه آن را رد کرده است.

با وجود آنکه دولت سوریه در سال 2014 زرادخانۀ تسلیحات شیمیایی خود را به نمایندگان سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی تحویل داد، واشنگتن شامگاه پنج شنبه گذشته به بهانه آن که دولت سوریه در حمله شیمیایی "خان شیخون" نقش داشته است، دهها فروند موشک به خاک سوریه شلیک کرد.

این حمله سبب شد تا گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال تلاش آمریکا برای تغییر نظام سوریه با توسل به گزینه نظامی شکل گیرد. 

کلیدواژه