درخواست سازمان ملل برای رسیدگی به جنایات دولت میانمار علیه مسلمانان روهینگیا
(last modified 1397-06-19T10:14:47+00:00 )
سنبله 19, 1397 14:44 Asia/Kabul
  •  درخواست سازمان ملل برای رسیدگی به جنایات دولت میانمار علیه مسلمانان روهینگیا

کمیسر جدید عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، شکل گیری سازوکاری برای رسیدگی به جنایات دولت میانمار علیه مسلمانان روهینگیا را خواستار شد.

به گزارش رویتز؛ «میشل باچله»  کمیسر جدید عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز دوشنبه  در نخستین سخنرانی خود در شورای حقوق بشر، سازوکار بین المللی برای جمع آوری مستندات از جنایات علیه مسلمانان روهینگیا در میانمار از جمله قتل و شکنجه، با نگاهی به پیگرد قانونی برای عاملان آن در آینده را خواستار شد.

میشل باچله افزود، این سازوکارهمچنین ماموریت اولیه دیوان بین المللی کیفری را تکمیل و پشتیبانی می کند.

کمیسر جدید عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت،"من از این شورا می خواهم که قطعنامه ای را تصویب و برای تایید آن را به مجمع عمومی سازمان ملل ارجاع دهد، تا این سازوکار ایجاد شود."

مرزوقی داروسمان  رئیس کمیته حقیقت یاب سازمان ملل متحد در امور میانمار ­اخیرا اعلام کرد که ارتش میانمارعلیه مسلمانان روهینگیا کشتار جمعی و تجاوز با «قصد نسل کشی» انجام داده است.

مرزوقی داروسمان همچنین تاکید کرد که فرمانده کل ارتش و پنج ژنرال میانمار باید به سبب هماهنگ کردن بزرگترین جنایات علیه مسلمانان روهینگیایی، بر اساس قانون محاکمه شوند.

در موج حملات ارتش میانمارعلیه مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین، از 3 سنبله 1396  تا کنون، بیش از شش هزارتن کشته و هشت هزار نفر دیگر زخمی شده اند، بیش از یک میلیون نفر از مسلمانان روهینگیا نیز مجبور به فرار به بنگلادش شده اند.

 

کلیدواژه