افشای صدور مجوزهای محرمانه فروش فناوری هسته‌ای آمریکا به سعودی‌ها
(last modified 1398-01-08T08:11:16+00:00 )
حمل 08, 1398 12:41 Asia/Kabul
  • افشای صدور مجوزهای محرمانه فروش فناوری هسته‌ای آمریکا به سعودی‌ها

بر اساس یک سند افشا شده، آمریکا 6 مجوز محرمانه فروش فناوری هسته‌ای به رژیم سعودی را صادر کرده است.

خبرگزاری رویترز بر اساس سندی که روز چهارشنبه رؤیت کرده گزارش داد، "ریک پری" وزیر انرژی آمریکا این شش مجوز محرمانه به شرکت‌های آمریکایی برای فروش فناوری هسته‌ای و کمک به عربستان سعودی در این زمینه را تایید کرده است.

این خبرگزاری ماه گذشته نیز گزارش جدیدی از نمایندگان دموکرات در کنگره آمریکا فاش کرد که شماری از مقام‌های فعلی و سابق دولت این کشورعلی‌ رغم مخالفت‌های مکرر اعضای شورای امنیت ملی آمریکا و سایر مقام‌های ارشد کاخ سفید، درحال تلاش برای فروش نیروگاه‌های هسته‌ای به عربستان هستند. 

"هربرت مک‌مستر" مشاور وقت امنیت ملی آمریکا یکی از افرادی بود که با فروش این تجهیزات به سعودیها مخالفت کرده وهمراه با دیگر مخالفان، با اشاره به مخاطرات امنیتی چنین معامله‌ای، خواستار قطع مذاکراتی در سال ۲۰۱۷ بودند که با هدف فروش این فناوری‌ها به سعودی‌ها در جریان بود.

تلاش‌ها برای فروش این فناوری‌ها ابتدا توسط "مایکل فلین"مشاور وقت امنیت ملی کاخ سفید و به تازگی توسط "ریک پری، وزیر انرژی آمریکا دنبال شده است.

سیاست‌مداران و قانونگذاران آمریکایی نگرانند که بی‌توجهی کاخ سفید به تخطی احتمالی ریاض از تضمین‌ها و تعهدات امنیتی مرتبط با بازپردازش ضایعات هسته‌ای، بعدها به تهدیدی جدی علیه امنیت ملی آمریکا تبدیل شود.

 

 

کلیدواژه