روسیه و چین تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران را محکوم کردند
(last modified 1398-03-16T05:18:49+00:00 )
جوزا 16, 1398 09:48 Asia/Kabul
  • روسیه و چین تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران را محکوم کردند

"ولادیمیر پوتین" و "شی جین پینگ" روسای جمهور روسیه و چین چهارشنبه شب بعد از دیدار با یکدیگر در مسکو در بیانیه‌ای مشترک تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران را محکوم کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس، " پوتین" و "شی جین پینگ" در این بیانیه همچنین بر ضرورت پایبندی همه طرف‌ها به برنامه جامع اقدام مشترک "برجام" تأکید کردند. 

روسای جمهور روسیه و چین در این بیانیه از پایبندی ایران به برجام نیز  ابراز خشنودی کردند.

" پوتین" و "شی جین پینگ" عصر چهارشنبه در دیدار با یکدیگر هم بر پایبندی کشورهایشان به برجام تاکید کرده بودند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون در 15 گزارش، صلح آمیز بودن فعالیت های هسته‌ای و  پایبندی جمهوری اسلامی ایران به برجام را تایید کرده است.

"دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا، سه شنبه 8 می 2018 (18ثور 1397) به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام کشورش را از این توافق بین المللی خارج و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد؛ اقدامی که با محکومیت گسترده داخلی و بین المللی مواجه شد.

در همین راستا؛ آلمان، بریتانیا و فرانسه (طرف های اروپایی برجام) بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام وعده دادند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تاکنون موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌داده شده برای حفظ این توافق کسب نکرده‌اند. 

کلیدواژه