درخواست دبیر کل سازمان ملل از قدرتهای جهانی برای اجرای کامل برجام ؛
(last modified 1395-04-31T07:23:06+00:00 )
سرطان 31, 1395 11:53 Asia/Kabul
  • بان کی مون
    بان کی مون

بان کی مون Ban Ki-moon دبیر کل سازمان ملل روز چهارشنبه از قدرتهای جهانی خواست اطمینان حاصل کنند توافق تاریخی هسته‌ای با ایران «برای مردم ایران منافعی ملموس ایجاد کند.»

بان کی مون Ban Ki-moon دبیر کل سازمان ملل روز چهارشنبه از قدرتهای جهانی خواست اطمینان حاصل کنند توافق تاریخی هسته‌ای با ایران «برای مردم ایران منافعی ملموس ایجاد کند.»

به گزارش خبرگزاری رویترز؛ وی این اظهارات را بعد از آن عنوان کرد که ایران تاکید کرد از کاهش تحریم‌ ها به طور کامل منفعت نبرده است.

بان کی مون در نخستین گزارش خود به شورای امنیت درباره اجرای برجام به شکایت ایران از محدودیت های صدور روادید و توقیف دارایی‌های بانک مرکزی ایران در آمریکا و همچنین لغو نشدن کامل تحریم ها اشاره کرده است.

آمریکا اما از این اقدام بان کی مون انتقاد کرد.

سامانتا پاور Samantha Power سفیر آمریکا در سازمان ملل، در نشست شورای امنیت گفت: آمریکا با بخش های مختلف این گزارش کاملا مخالف است.

پاور افزود: شورای امنیت سازمان ملل متحد به بان کی مون اختیار نداده است درباره مسائلی از جمله شکایت ایران از روند کاهش تحریم ها درچارچوب موافقتنامه هسته ای، گزارشی ارائه کند.

بان کی مون اما در بیانیه ای که دیروز منتشر شد؛ باردیگر از آمریکا خواسته است برای روشن‌شدن حدود کاهش تحریم‌ها و تشویق توافقات تجاری کار بیشتری انجام دهد.

بانکهای اروپایی که شماری از آنها به خاطر نقض تحریم‌های ایران مجازات شده‌اند در باره ازسرگیری روابط تجاری با ایران تردید دارند و می گویند که باید به آنها تضمین داده شود که دوباره مجازات نخواهند شد.

زمزمه هایی که از درون امریکا بگوش می رسد اما حاکی از ادامه جریان هایی است که هرچند فاقد جنبه اجرایی است اما نشان دهنده رویکردهای منفی به برجام است که در قالب دسته بندی های سیاسی داخلی امریکا مطرح می شوند. درهمین خصوص درسند مربوط به برنامه حزبی جمهوریخواهان برای سال 2016 به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اشاره شده و در آن آمده است: ما توافق دولت (آمریکا) با ایران برای برداشتن تحریم های بین المللی را یک توافق شخصی میان رئیس جمهور (آمریکا) و شرکای مذاکره کننده اش تلقی می کنیم و آن را برای رئیس جمهور بعدی (آمریکا) الزام آور در نظر نمی گیریم.

واضح است که اینگونه مواضع و لفاظی ها درخصوص ملغی شدن برجام پس از تغییر ریاست جمهوری در امریکا؛ تحت تاثیر لابی صهیونیستی در فضای انتخاباتی آمریکا و با مصرف تبلیغاتی برای جلب نظر افکار عمومی مطرح شده است.

یک سال پیش شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه 2231 را تصویب کرد که طی آن برنامه جامع اقدام مشترک درباره مسئله هسته ای ایران را تایید کرد و این یک تعهد الزام آور است .چنانکه در گزارش دبیر کل نیز تصریح شده است همه طرف‌ها باید به تعهدات خود در برجام عمل کنند.

ایران انتظار دارد دبیرکل سازمان ملل موارد کوتاهی آمریکا و برخی از دیگر اعضای ١+٥ (پنج عضو دائم شورای امنیت بعلاوه آلمان ) را در عمل به تعهدات برجام، با صراحت بیشتری منعکس کند.

در همین خصوص سرگئی ریابکوف Sergei Ryabkov، معاون وزیر خارجه روسیه و مذاکره‌ کننده ارشد روسیه در مذاکرات ایران و 1+5، روز چهارشنبه از جدی گرفته شدن شکایت‌های ایران در باره عدم پایبندی اروپا و آمریکا به برجام خبر داد.

ریابکوف گفت: مسکو انتقاد ایران از اتحادیه اروپا و آمریکا به دلیل عدم اجرای کامل برجام را بررسی خواهد کرد.

بدیهی است که حفظ برجام تابعی از اقدام متقابل و اطمینان از عمل به تمام تعهدات دو طرف است. جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده است در صورت عدم پایبندی طرف مقابل، اقدام مقتضی متقابل را به عمل خواهد آورد.

طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی،در مسیر برجام، راه برگشتی هم وجود دارد و اگر طرف های مقابل به تعهداتشان عمل نکنند، ایران می تواند از برجام کنار بکشد.

دبیرکل سازمان ملل اگرچه نقشی درفرآیند تدوین برجام نداشته است اما اکنون که یکسال از برجام می گذرد برضرورت اجرای کامل برجام تاکید دارد، زیرا اطمینان دارد که تعلل در روند اجرای برجام به نفع هیچ یک از طرف‌ها و جامعه بین‌المللی نخواهد بود.