مارتا زیاکووا: برجام را با حسن نیت و نه با تحریم می توان حفظ کرد
(last modified 1398-07-12T07:48:52+00:00 )
میزان 12, 1398 12:18 Asia/Kabul
  • مارتا زیاکووا: برجام را با حسن نیت و نه با تحریم می توان حفظ کرد

یکی از نامزدهای مدیرکلی آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد، برجام را می توان با حسن نیت حفظ کرد.

«مارتا زیاکووا»، نامزد اسلواک مدیرکلی آژانس بین المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه در گفت‌ و گو با رویترز اعلام کرد، طرف‌های باقی مانده در برجام شامل چین، فرانسه، آلمان، روسیه و بریتانیا باید راهی برای کمک به ایران در این وضعیت دشوار بیابند تا نشان دهند توافقنامه‌ ها باید رعایت شود.

زیاکووا تصریح کرد، طرف‌ های باقی مانده در برجام پس از خروج آمریکا می‌توانند این توافق هسته‌ای را حفظ کنند اما در ازای بازگشت ایران به تعهداتش و اجرای کامل برجام باید به جای تحریم، حسن نیت در مقابل این کشور نشان داده شود.

"دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا، مه 2018 به طور یکجانبه و برخلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، از توافق هسته ای برجام خارج شد و شدیدترین تحریم های اقتصادی راعلیه مردم ایران اعمال کرد.

جمهوری اسلامی ایران پس از یک سال «صبر راهبردی» و محقق نشدن وعده‌های امضاکنندگان اروپایی توافق برجام برای تامین منافع برجامی ایران، به صورت گام به گام به کاهش تعهدات برجامی خود روی آورده است. 

ایران تاکنون سه گام در این زمینه برداشته و ضمن هشدار درباره برداشتن گام چهارم اعلام کرده است در صورتی که اروپایی‌ها اقدامات عملی و موثر در اجرای تعهداتشان انجام دهند، گام های ایران برای کاهش تعهدات برجامی خود به سرعت قابل بازگشت هستند.

کلیدواژه