اسفند ۰۳, ۱۴۰۱ ۰۹:۲۷ Asia/Dushanbe
  •  کنعانی چافی :برخی دولت‌های اروپایی ناقض حقوق بین‌الملل صلاحیت توصیه دیگران را ندارند

 سخنگوی وزارت امورخارجه ایران به مفاد مندرج در بیانیه اخیر مسؤل سیاست خارجی اتحایه اروپا واکنش نشان داد و گفت: برخی دولت‌های اروپایی صلاحیت توصیه موازین حقوق بین‌الملل به دیگران را ندارند.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل ازاداره کل اطلاع رسانی و امورسخنگویی وزارت امورخارجه، «ناصر کنعانی چافی» سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در واکنش به بیانیه اخیر منتشره از سوی «جوژب بورل» مسؤل سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: در شرایطی که برخی دولت‌های اروپایی با پایبندی نبودی به هنجارهای حقوق بین‌الملل، در مسیر نقض تعهدات بین‌المللی و حقوق بشر گام برمی‌دارند، صلاحیت ندارند که منادی اجرا و رعایت موازین حقوق بین‌الملل و توصیه آنها به دیگر دولت‌ها باشند.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران گفت: برخی دولت‌های غربی بر اساس معیارهای خودساخته و غیرقانونیِ تحریمی، شمار قابل توجهی از شهروندان ایرانی را به دلایل واهی و اتهامات بی‌اساس، به شکلی خودسرانه بازداشت و به زندان‌های طویل‌المدت محکوم و یا به کشور متخاصم مسترد کرده‌اند.
کنعانی چافی تصریح کرد: این دسته از دولت‌ها، احکام سیاسی و غیرحقوقی دادگاه‌های خود را جایگزین قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی کرده و در حالی که کوچکترین توجهی به حقوق شهروندان زندانی دیگر کشورها ندارند، ریاکارانه، دیگران را به رعایت آنها توصیه می‌کنند.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به تعهدات بین‌المللی خود آگاه و پایبند است و وفق قوانین و مقررات داخلی و تعهدات بین‌المللی خود، در حوزه های مختلف اقدام می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران با تاکید بر استقلال قوه قضائیه گفت: به دولت های اروپایی توصیه می‌شود به جای فضاسازی‌های تصنعی، طلبکارانه و نامتعارف، چنانچه به مقررات بین‌المللی پای‌بند نیستند، حداقل به بخشی از هنجارهای ادعایی خود عمل کنند.

کلیدواژه