فروردین ۱۲, ۱۴۰۲ ۱۴:۴۶ Asia/Dushanbe
  • رئیس مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری: آمریکا باید طی ۲ سال خسارات وارده به ایران را جبران کند
    رئیس مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری: آمریکا باید طی ۲ سال خسارات وارده به ایران را جبران کند

رئیس مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری ایران گفت: دیوان بین المللی دادگستری مقرر کرده است که دولت آمریکا خسارت وارده به ایران در نتیجه مصادره برخی اموال را طی مدت ۲ سال جبران کند.

«توکل حبیب زاده» رئیس مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری ایران در گفت و گو با ایرنا  درباره رای دیوان بین المللی دادگستری لاهه افزود : براساس رای دیوان بین المللی دادگستری، مصادره اموال تعدادی از بانک ها و شرکت های ایرانی توسط دادگاه های آمریکا مغایر با تعهدات واشنگتن به موجب معاهده مودت ۱۹۵۵ است.
حبیب زاده افزود : طرفین از این حق برخوردار هستند که برای تقدیم خسارت با یکدیگر مذاکره کنند و اگر به نتیجه نرسیدند، دیوان همچنان پرونده را بررسی و خسارت را تقدیم می‌کند.
رئیس مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری ایران تصریح کرد: دولت آمریکا مدعی بود که اقدام دادگاه های آمریکا با تعهدات آن کشور به موجب معاهده مودت از جمله احترام به شخصیت حقوقی مستقل شرکت های ایرانی مغایر نیست اما دیوان بین المللی دادگستری این استدال آمریکا درخصوص شخصیت حقوقی مستقل بانک‌ها و شرکت‌های ایران را نپذیرفت و این بانک ها را دارای شخصیت حقوقی مستقل تلقی کرد.
دیوان بین‌المللی دادگستری به موجب رایی که روز پنجشنبه(سی‌ام مارس) در پرونده ضبط برخی اموال ایران ضد دولت آمریکا صادر کرد، مصادره اموال دولت ایران و تعدادی از بانک‌ها و شرکت‌های ایرانی توسط دادگاه‌های آمریکا را مغایر با تعهدات آن کشور در معاهده مودت ۱۹۵۵ دانست و مقرر کرد که دولت آمریکا باید خسارات وارده به ایران در نتیجه مصادره این اموال را جبران کند.
دیوان بین المللی دادگستری همچنین انسداد و بلوکه کردن اموال دولت ایران و موسسات و بانک‌های ایرانی در سال ۲۰۱۲ را برخلاف معاهده ۱۹۵۵ تشخیص داد و استناد دولت آمریکا به مستثنیات ماده ۲۰ معاهده جهت توجیه صدور دستور انسداد اموال ایران را نپذیرفت.

کلیدواژه