خرداد ۱۵, ۱۴۰۲ ۱۶:۴۲ Asia/Dushanbe
  • درخواست دسترسی به داده‌های اقتصادی ایران رد شد
    درخواست دسترسی به داده‌های اقتصادی ایران رد شد

جمهوری اسلامی ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا دسترسی صندوق بین المللی پول به برخی از داده‌های طبقه‌بندی شده اقتصادی را رد کرد.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان،«محمدرضا فرزین» رئیس‌ کل بانک مرکزی ایران در دیدار با «کریستالینا جورجیوا» Kristalina Georgieva  رئیس صندوق بین‌المللی پول در واشنگتن افزود: ایران نمی‌تواند به دلیل تحریم‌های "یکجانبه و غیرقانونی" آمریکا و رعایت مصالح ملی، به صندوق بین‌المللی پول (IMF) دسترسی به برخی از داده‌های طبقه‌بندی شده اقتصادی خود را فراهم کند.
رئیس‌ کل بانک مرکزی ایران، با اشاره به آغاز تعاملات ایران با سازمان‌های بین‌المللی از جمله منابع در دسترس ایران در صندوق بین‌المللی پول در قالب حق ویژه برداشت ۶.۷ میلیارد دلاری و فرآیند اثربخشی سیاست‌های پولی و مالی در نتیجه افزایش همکاری‌ها گفت: سیاست‌های پولی و مالی ایران، تورم کشور را در سال جاری به کانال ۳۰ درصد کاهش خواهد داد.
رئیس صندوق بین المللی پول هم گفت که این نشست نشانه ازسرگیری تعامل بین بانک مرکزی ایران با آژانس مالی سازمان ملل است.
دیدار فرزین با جورجیوا، اولین دیدار رئیس کل بانک مرکزی ایران با رئیس صندوق بین المللی پول در دهه‌های گذشته بود.
 رئیس‌کل بانک مرکزی ایران برای دیدار و گفت و گو با مقام‌های صندوق بین‌المللی پول، به واشنگتن سفر کرده است.
جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون عضو هیات مدیره صندوق بین‌المللی پول است.
صندوق بین‌المللی پول به‌تازگی با انتشار گزارشی در پایگاه داده‌های آماری خود با اشاره به افزایش ۱۴۱ میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۲، اقتصاد ایران را در این سال به عنوان بیست و دومین اقتصاد بزرگ جهان معرفی کرد.

کلیدواژه