مهر ۰۹, ۱۴۰۲ ۱۱:۱۱ Asia/Dushanbe
  • سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به اهانت مجدد به قرآن کریم؛ دولت سوئد باید به اصول بنیادین حقوق بشر پایبند باشد
    سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به اهانت مجدد به قرآن کریم؛ دولت سوئد باید به اصول بنیادین حقوق بشر پایبند باشد

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران گفت: از دولت سوئد انتظار می‌رود ضمن پایبندی جدی به اصول بنیادین حقوق بشر و تلاش برای ترویج اخلاق و همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان از طریق انجام اقدامات عملی و موثر، به بدیهی‌ترین مطالبه مسلمانان مسئولانه پاسخ دهد.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از ایرنا،« ناصر کنعانی چافی» سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در واکنش به اهانت مجدد به ساحت مقدس قرآن کریم در سوئد افزود: متأسفانه همچنان جسارت به مقدسات اسلامی در اقدامی مغایر با مبانی اصیل حقوق بشر تکرار می شود.
کنعانی چافی گفت: اقدامات نفرت پراکنانه، هتاکی و تعرض به حقوق و ارزش‌های بیش از دو میلیارد مسلمان، در مقابل حضور منفعل پلیس سوئد که حفظ امنیت و ممانعت از تعرض به حقوق دیگران مهمترین مسئولیت آن به شمار می‌رود، صورت گرفته است که البته از ذهن مردم آزاداندیش و حقیقت جوی جهان هرگز پاک نخواهد شد.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران تصریح کرد: از منظر جمهوری اسلامی ایران ادعاهای بدون عمل مقامات سوئدی در محکومیت و مخالفت با تعرض به قرآن کریم کافی نیست.

در پی هتک حرمت قرآن کریم در سوئد که چند بار انجام شد، جمهوری اسلامی ایران اقدام به نپذیرفتن سفیر جدید سوئد در تهران کرد و سفیر جدید ایران هم که قرار بود عازم استکهلم شود، عزیمتش تا زمان تغییر رویکرد دولت سوئد در این خصوص متوقف شد.

قبل از آن هم جمهوری اسلامی ایران اقدام به احضار کاردار و سفیر پیشین سوئد در تهران به وزارت امور خارجه و اعتراض شدید به این اقدام هتاکانه کرده بود.
اخیرا و در حاشیه هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک نیز «توبیاس بیلستروم» وزیر امور خارجه سوئد با حضور در محل اقامت حسین وزیر امورخارجه ایران در نیویورک با او دیدار و گفت‌وگو کرد.
امیرعبداللهیان در این دیدار خطاب به وزیر امورخارجه سوئدی به جریحه دار شدن احساسات ۲ میلیارد مسلمان جهان از اهانت‌های مکرر به قرآن کریم در کشور سوئد اشاره کرد و افزود: دفاع از ارزش‌های سوئد به قیمت نادیده گرفتن ارزش‌های ۲ میلیارد مسلمان جهان قابل پذیرش نیست.

 

کلیدواژه