دی ۲۱, ۱۴۰۲ ۰۹:۰۳ Asia/Dushanbe
  • حمایت ایران از محاکمه رژیم صهیونیستی در دادگاه بین المللی دادگستری
    حمایت ایران از محاکمه رژیم صهیونیستی در دادگاه بین المللی دادگستری

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از اقدام دولت آفریقای جنوبی برای شکایت علیه رژیم صهیونیستی نزد دیوان بین‌المللی دادگستری حمایت کرد.

رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر، به بهانه مبارزه با جنبش حماس شدیدترین حملات هوایی و زمینی را علیه مردم بی دفاع باریکه غزه و با حمایت سیاسی و نظامی آمریکا و دیگر حامیان غربی خود آغاز کرد که نتیجه این حملات چیزی جز ویرانی بسیاری از خانه ها و آوارگی بیشتر ساکنان غزه و نیز شهادت بیش از 23 هزار نفر و زخمی شدن 280 هزار نفر دیگر نبود.

در همین راستا، آفریقای جنوبی با هدف مجازات عاملان کشتار فلسطینیان در باریکه غزه و پایان دادن به جنایات صهیونیست ها، علیه رژیم صهیونیستی در دادگاه بین المللی کیفری در شهر لاهه در هلند طرح شکایت کرده‌ است.

در این لایحه که در 84 صفحه تنظیم شده، آفریقای جنوبی، اسرائیل را ناقض مفاد «کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل‌کشی» دانسته است. 

دادگاه بین‌المللی کیفری لاهه طی پنجشنبه و جمعه هفته جاری (11 و 12 ژانویه ) دیدگاه‌های حقوقی آفریقای جنوبی و رژیم صهیونیستی در خصوص پرونده نسل کشی در باریکه غزه را بررسی می کند.

تاکنون بسیاری از کشور ها شامل پاکستان، اردن، ترکیه، مالزی، بولیوی، ونزوئلا و لیبی و نیز سازمان همکاری اسلامی از محاکمه و رسیدگی به جنایات و نسل کشی اخیر رژیم اسرائیل در دادگاه کیفری بین المللی حمایت کرده اند.

در همین راستا جمهوری اسلامی ایران یک بار دیگر با محکوم کردن شدید جنایات جنگی و نسل کشی رژیم آپارتاید صهیونیستی علیه ملت فلسطین، حمایت خود را از رویکرد مقاومت بعنوان اقدام رهایی بخش و حق مشروع و شناخته شده طبق حقوق بین‌الملل برای ملت فلسطین در مقابله با اشغالگری، اعلام کرد.

وزارت امور خارجه ایران روز چهارشنبه در بیانیه ای، ضمن تاکید مجدد بر لزوم اقدام فوری و قاطع مجامع و سازمان‌های بین‌المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل متحد در ایجاد بازدارندگی مؤثر و توقف کامل حملات نظامی رژیم صهیونیستی علیه غزه و با تاکید بر نوع نگاه و رویکرد اصولی خود نسبت به رژیم صهیونیستی بعنوان رژیمی جعلی و نامشروع، مراتب حمایت خود را از اقدام دولت آفریقای جنوبی علیه رژیم یادشده نزد دیوان بین‌المللی دادگستری با استناد به کنوانسیون پیشگیری و مجازات نسل‌کُشی ۱۹۴۸ اعلام کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران اقدام دولت آفریقای جنوبی را اقدامی مسئولانه، شجاعانه و شرافتمندانه مبتنی بر حقوق بین‌الملل در دفاع از ملت فلسطین ارزیابی می‌کند و خواستار حمایت قاطع جامعه بین‌المللی به منظور احراز مسئولیت بین‌المللی و مسئولیت کیفری مرتکبین است.

کلیدواژه