دی ۲۶, ۱۴۰۲ ۱۴:۱۱ Asia/Dushanbe
  • ایروانی: تلاش برای نسبت دادن اقدامات دولت یمن به ایران انحراف از واقعیت میدانی است
    ایروانی: تلاش برای نسبت دادن اقدامات دولت یمن به ایران انحراف از واقعیت میدانی است

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با بیان اینکه ریشه وضعیت کنونی دریای سرخ، نسل کشی رژیم اسرائیل در غزه و حمایت کامل آمریکا از این رژیم است تصریح کرد، هرگونه تلاش برای نسبت دادن اقدامات دولت موقت یمن به جمهوری اسلامی ایران صرفا انحراف از واقعیت میدانی در یمن و جنایات رخ داده در غزه است.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان، "امیر سعید ایروانی" سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد روز دوشنبه در نامه ای به "آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل و نیز رئیس شورای امنیت نوشت، بر همگان روشن است که ریشه‌های وضعیت کنونی دریای سرخ، نسل‌کشی و کشتارهای وحشیانه است که توسط رژیم اسرائیل و حمایت کامل آمریکا علیه مردم بی‌گناه فلسطین در نوار غزه و کرانه باختری انجام می‌شود و این واقعیتی غیرقابل انکار است.

نماینده ایران در سازمان ملل در این نامه خاطرنشان کرد، دولت موقت در صنعا حاکمیت مستقل خود را حفظ می کند، تصمیم می گیرد و اقداماتی را به نفع خود انجام می دهد. هرگونه تلاشی برای نسبت دادن اقدامات آنها به جمهوری اسلامی ایران صرفاً انحراف از واقعیت میدانی در یمن و همچنین انحراف از جنایات رخ داده در غزه است. ایالات متحده، بریتانیا و متحدان مشارکت کننده آنها مسئولیت کامل نقض قوانین بین المللی در ارتکاب تجاوز نظامی به یمن را بر عهده دارند.

ایروانی افزود، به رغم نگرانی‌ها و ملاحظات جدی درباره رویکرد شورای امنیت در قبال مناقشه یمن و قطعنامه‌های آن درباره این کشور، ایران هرگز هیچ گونه فعالیتی را که نقض قطعنامه ۲۲۱۶ (۲۰۱۵) شورای امنیت باشد، از جمله هرگونه معامله در فروش یا انتقال تسلیحات انجام نداده است. علاوه بر این، ایران همواره از حل بحران یمن از طریق ابزارهای سیاسی دفاع کرده است.

آمریکا و بریتانیا در روزهای اخیر چندین بار به مناطقی در یمن حمله کرده اند.

کلیدواژه