اسفند ۰۸, ۱۴۰۲ ۰۹:۱۰ Asia/Dushanbe
  • تببین مواضع ایران درخصوص حقوق بشر  در اجلاس ژنو
    تببین مواضع ایران درخصوص حقوق بشر در اجلاس ژنو

وزیر امور خارجه ایران در  پنجاه و پنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در  ژنو  مواضع و دیدگاههای ایران را درخصوص حقوق بشر مطرح می کند. 

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران،  به منظور شرکت در پنجاه و پنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد امروز (دوشنبه26 فوریه)  وارد ژنو سوئیس شد.
 وزیر امور خارجه ایران،  در نشست عالیرتبه اجلاس سالیانه شورای حقوق بشر و بخش عالیرتبه اجلاس خلع سلاح سازمان ملل متحد سخنرانی می کند.  امیرعبداللهیان با شرکت در نشست فرعی فلسطین، مواضع و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران درخصوص فلسطین و بحران جاری در غزه و کرانه غربی را تشریح خواهد کرد.
آمریکا و دولت های اروپایی در سال های اخیر تلاش کرده اند خود را به عنوان حامی حقوق بشر معرفی کنند و برای نشان دادن چهره ای انساندوستانه از رسانه ها و خبرگزاری های سرشناس و همسو نیز  بهره برداری کرده اند. 
دولت های غربی،  همواره در موضعی طلبکارانه و یکجانبه اقدامات و اهداف سیاسی خود را درچارچوب رفتارهای بشردوستانه عنوان می کنند و بویژه کشورهای مستقلی را که حاضر نیستد در بلوک سیاسی آنها قرار بگیرند و اقدامات آنها را  تایید کنند  دشمن حقوق بشر می نامند. تحولات سیاسی جهان، در سال های اخیر  آشکار کرده است که حقوق بشر تعریف شده دولت های غربی معیارهای خود را دارد.
دولت های غربی  بارها و بارها درخصوص  نسل کشی های گسترده بویژه از  مسلمانان در نقاط مختلف جهان  سکوت کرده اند و حاضر نبودند کمترین هزینه ای دراین مورد بپردازند. 
نسل کشی مسلمانان در بوسنی و هرزه گوین، و میانمار ازجمله مواردی بوده است که مدعیان حقوق بشر درمورد آن سکوت کرده اند و با طرف جنایتکار که عامل این جنایات بوده نیز همراهی و اقدامات او را تایید کرده اند.
نمونه آشکار دیگر نوع برخورد و رفتار تبعیض آمیز و غیر انسانی با شهروندان مسلمان در بسیاری از کشورهای اروپایی و غربی است که دولت های غربی حتی عبادت و پوشش مسلمانان را نیز با وضع قوانین یکجانبه محدود می کنند.
همراهی دولتمردان اروپایی در حمایت از گروههای نژادپرست برای رفتار خشونت امیز، همچنین حمله و کشتار بیرحمانه مسلمانان در این کشورها نمونه هایی دیگر از این رویه های تکراری و تبعیض آمیز در غرب بوده  است. 
اما  نکته قابل توجه در تحلیل و چرایی سیاست ها و اقدامات تبعیض آمیز دولت های غربی، سکوت آنها درمورد اهانت و هتک حرمت به قرآن و ارزش های اسلامی است و اینکه در قوانین این کشورها هیچ قانونی حتی برای شکایت و مجازات افراد هتاک  درنظر گرفته نشده است.
نقطه مقابل این روند، حمایت بی چون و چرای آمریکا و دولت های غربی از تفکرات صهیونیستی است به گونه ای که هرگونه  سئوال و تشکیک درمورد ابعاد هولوکاست درمورد اقدامات دولت نازی علیه یهودیان درجنگ جهانی دوم  با مجازات های سخت مالی و زندان مواجه خواهد شد. 

 
حضور امیرعبداللهیان در ژنو، و طرح مواضع جمهوری اسلامی ایران رویدادی مهم و تاثیرگذار است چرا که برای انسان های آزاده و عموم مردم در جهان امروز دیدگاههایی متفاوت در مورد حقوق بشر برخلاف ادعاها و مواضع همیشگی دولت های غربی اهمیت پیدا می کند.


 طرح موضوعاتی مانند احترام گذاشتن به ادیان الهی و ارزش های معنوی در جوامع مختلف،  و تبیین ارزش های اسلامی به عنو ان اصلی پایدار و همیشگی برای ایران ازجمله موضوعاتی است که وزیر امور خارجه ایران در اجلاس ژنو به آن شاره خواهد کرد و اهمیت آن برای کشورهای اسلامی را برای جهان غرب تشریح خواهد کرد. 

«حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران 

موضوع اساسی دیگر،  در این اجلاس  بازگردان حقوق غصب شده فلسطین و حمایت همیشگی ایران از حقوق مردم فلسطین است.
جمهوری اسلامی ایران با شروع عملیات طوفان الاقصی از هفتم اکتبر 2023 و جنایات گسترده رژیم صهیونیستی در نسل کشی سازماندهی شده در غزه برای آگاه کردن افکار عمومی جهانی تلاشی موثر در نشست های مختلف بین المللی و منطقه ای داشته است. 
 ایران، به عنوان کشوری تاثیرگذار دیدگاههای متنوعی درخصوص حقوق بشر  دارد که بدون تردید طرح آن در اجلاس ژنو می تواند راهگشای مشکلات امروز در منطقه و تحولات بین المللی باشد.

کلیدواژه