اسفند ۱۸, ۱۴۰۲ ۱۷:۲۲ Asia/Dushanbe
  • تاکید رئیسی بر موضع ثابت تهران مبنی بر نپذیرفتن تغییر در مرز‌ها و جغرافیای سیاسی منطقه
    تاکید رئیسی بر موضع ثابت تهران مبنی بر نپذیرفتن تغییر در مرز‌ها و جغرافیای سیاسی منطقه

رئیس جمهوری اسلامی ایران در دیدار وزیر دفاع ارمنستان ضمن تأکید بر موضع ثابت تهران مبنی بر نپذیرفتن تغییر در مرز‌ها و جغرافیای سیاسی منطقه، قاعده حاکم بر روابط میان کشور‌های منطقه را احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی و دخالت نکردن بیگانگان دانست .

به گزارش خبرگزاری صدا و  سیما ، سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری اسلامی ایران دیروز پنج شنبه در دیدار "سورن پاپیکیان"، وزیر دفاع ارمنستان و هیئت همراه در تهران  ضمن تأکید بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از هر اقدامی در جهت استقرار و تقویت صلح و ثبات در منطقه قفقاز گفت :تأمین امنیت منطقه، تنها به‌دست کشور‌های همین منطقه قابل تحقق است و میدان دادن به بیگانگان، امنیت‌آور نخواهد بود .

رئیس جمهوری اسلامی ایران با خوب توصیف کردن روابط ایران و ارمنستان، همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف را در جهت توسعه روابط و ارتقای امنیت منطقه، مؤثر و دارای اهمیت دانست.

"سورن پاپیکیان"، وزیر دفاع جمهوری ارمنستان نیز در این دیدار، ضمن قدردانی از مواضع جمهوری اسلامی ایران در حفظ حاکمیت کشور‌ها و دفاع مقتدرانه از صلح در منطقه، استقرار صلح در منطقه قفقاز را مهم‌ترین موضوع دانست و گفت : ایروان  متعهد به حفظ صلح در قفقاز با احترام متقابل به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی همه کشور‌ها است .

قفقاز منطقه‌ای بین دریای سیاه و دریای کاسپین (خزر) شامل گرجستان، جمهوری جمهوری آذربایجان، ارمنستان و بخش هایی از روسیه است.

پیشتر امیر سرتیپ «محمد رضا قرایی آشتیانی» وزیر دفاع ایران نیز در دیدار «سورن پاپیکیان» وزیر دفاع ارمنستان در تهران، با تاکید بر حمایت از صلح جامع و پایدار در منطقه افزود، موضع قاطع تهران حمایت از تمامیت ارضی کشور‌های منطقه و حق حاکمیت آن‌ها بر تمام قلمرو خود و تغییر نکردن مرز‌های شناخته شده بین المللی است.

پس از جنگ ۴۴ روزه بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه قره‌ باغ در سال ۲۰۲۰ دو کشور با میانجی‌گری روسیه توافق آتش‌ بس امضا کردند و بدنبال آن بخش هایی از قره باغ به جمهوری آذربایجان واگذار شد اما با وجود امضای توافق نامه آتش بس، تنش همچنان بر روابط دو کشور حاکم بوده و طرفین بارها یکدیگر را به نقض آتش بس متهم می کنند.

کلیدواژه