اسفند ۲۸, ۱۴۰۲ ۰۳:۴۵ Asia/Dushanbe
  • گسترش حوزه نفوذ شرکتهای دانش بنیان ایرانی
    گسترش حوزه نفوذ شرکتهای دانش بنیان ایرانی

در ادامه افزایش تلاشها برای توسعه حضور و نفوذ تجاری شرکتهای دانش بنیان جمهوری اسلامی ایران در بازارهای بین المللی، شانزده شرکت دانش‌بنیان ایران در بیست و چهارمین دوره نمایشگاه سلامت کشور کنیا حضور خواهند داشت که از 17 تا 19 آوریل 2024 در نایروبی، برگزار می‌شود. ​​​​​​​

این نمایشگاه سلامت محور در کنیا با حضور بیش از 35 کشور دنیا و با هدف رفع خلاءهای موجود در حوزه سلامت و مسایل پیرامونی ان در کنیا و کشورهای متطقه برگزار می‌شود و فرصت مغتنمی است تا جدیدترین دستاوردها و نوآوری‌های شرکتهای دانش بنیان جمهوری اسلامی ایران در یک رقابت جهانی به نمایش درآید.
علاوه بر این حضور ۱۶ شرکت دانش بنیان جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه کنیا ارتباطات تجاری این گونه شرکتهای ایرانی را در خارج از کشور به ویژه قاره آفریقا تقویت می کتد.
واقعیت این است که شرکتهای دانش بنیان پدیده و صنایع جدید و نوپا در ایران است اما در حدود یک دهه اخیر موفقیتهای زیادی را در عرصه های فناوری و نوآوری و حتی صادرات کسب کرده است.
«علی فاطمی نژاد» کارشناس مسایل بین المللی در این باره می گوید:"شرکتهای دانش بنیان از دستاوردهای مهم علمی و صنعتی و فناوری جمهوری اسلامی ایران است که عمدتا از سوی جوانان تحصیل کرده و نخبه راه اندازی و اداره و مدیریت می شوند و این از قدرت و توان بالای علمی دانش اموختگان ایران حکایت دارد که به فوریت موفق به حضور در عرصه و بازارهای بین المللی شده اند."
براساس آئین نامه و اساسنامه، شرکت‌های دانش بنیان، اساساَ کالا تولید نمی کنند و عموماَ، زمین یا ماشین آلات خاصی نیز ندارند بلکه همیشه عده‌ای از افراد تحصیلکرده و با تجربه اطلاعات صنعتی فناوری و تکنولوژی را تولید می کنند که این اطلاعات ، محصولات اصلی شرکت محسوب شده و برایشان درآمدزایی دارد . با این حال در سالهای اخیر برخی از شرکتهای دانش بنیان خود موفق به تاسیس پایگاه تولیدات صنعتی و فناوری در بخش های مختلف نیز شده اند که محصولات و توانمندی‌های خود را در سه حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و تجهیزات آزمایشگاهی در بیست و چهارمین دوره نمایشگاه سلامت کشور کنیا به نمایش خواهند گذاشت.
این از چند جهت قابل توجه است اول اینکه از اعتماد به نفس بالای این شرکتها برای حضور در یک نمایشگاه بین المللی حکایت دارد دوم اینکه مدیران این شرکتها تشخیص داده اند که محصولات انان از توانایی لارم برای رقابت با شرکتهای بین‌المللی برخوردارند‌ و سوم اینکه جهان هر روز و هر چه بیشتر با ظرفیتها و توانایی های علمی و فناوری و تکنولوژی جمهوری اسلامی ایران اشنا می شود.
از اینرو و به منظور اشنایی بیشتر هماهنگی های لازم جهت برگزاری جلسات مذاکرات تجاری با مشتریان بزرگ، بازدید از بیمارستان‌ها و بخش خصوصی فعال در این حوزه به عنوان بخشی از خدماتی قابل ارایه شرکت‌های دانش بنیان ایران در نمایشگاه سلامت کنیا در نظر گرفته شده است.
بنابراین می توان انتظار داشت نمایشگاه سلامت محور کنیا سکوی پرتاب خوبی برای توسعه حضور و نفود تجاری شرکتهای دانش بنیان جمهوری اسلامی ایران در قاره افریقا خواهد بود.

کلیدواژه