اردیبهشت ۲۲, ۱۳۹۸ ۱۲:۴۴ Asia/Dushanbe
  • ایران میزبان همایش بین المللی

در آستانه روز بزرگداشت شاعر و حکیم پارسی زبان ابوالقاسم فردوسی، شهر مشهد در شمال شرق ایران میزبان همایشی بین المللی با عنوان "شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم" است.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان، در این همایش سه روزه که از سیزدهم تا پانزدهم ماه می برگزار می شود، صاحب نظران و فردوسی شناسان از کشورهای مختلف جهان همچون  افغانستان، روسیه، هند، لهستان، جمهوری آذربایجان، گرجستان، ترکیه و سوییس  حضور می یابند.

برپایی نمایشگاه آثار" فئو فان" مجسمه ساز برجسته روسی، رونمایی از فرش دستباف  با مفاهیم شاهنامه ای ، رونمایی از قاب سنگی صلح ، اعطای نشان فردوسی  و رونمایی از تندیس این شاعر حکیم در محل آرامگاه او از جمله برنامه های این همایش است.

همچنین پژوهشگران و نویسندگان در دو روز نخست این همایش بین المللی در دانشگاه فردوسی مشهد مقالات خود را با موضوعاتی همچون تاثیر فردوسی و شاهنامه  در مسیر جاده ابریشم، باورهای دینی مذهبی در آینه شاهنامه، ایران بزرگ  فرهنگی در شاهنامه و جلوه های آشتی و صلح  در شاهنامه  ارائه خواهند کرد.

نقش آفرینی زنان در شاهنامه، نقش شاهنامه در تحکیم و گسترش زبان فارسی و نقش خراسان کهن در گذرگاه جاده ابریشم از دیگر موضوعات مقالات این همایش  بین المللی است.

در روز آخر این همایش نیز که همزمان با روز بزرگداشت فردوسی در تقویم ملی ایران است، در آرامگاه فردوسی،  آیین ویژه ای برای تجلیل از مقام این شاعر و  حکیم فرزانه توس  برگزار خواهد شد.

حکیم ابوالقاسم فردوسی توسی  شاعر حماسه سرای ایرانی در قرن چهارم است که برخی او را بزرگترین شاعر پارسی  گوی جهان می دانند.

فردوسی در اثر  جاویدان خود- شاهنامه - فرهنگ ایران پیش از اسلام را با فرهنگ ایران پس از اسلام پیوند داد و در دورانی که ایران محل  حکومت ترکان بود و زبان فارسی در مناطق مختلف ایران زمین گویشی یکسان نداشت، به حفظ میراث گرانسنگ زبان و ادب فارسی همت گماشت.

شاهنامه فردوسی کتاب اسطوره، اخلاق، تاریخ، حماسه، دانش و هنر و شناسنامه فرهنگی ایرانیان است که هر ورق آن جلوه هایی زیبا از شکوه فرهنگ ایرانی را به نمایش می گذارد.

آرامگاه این شاعر نامدار در شهر توس در 25 کیلومتری شمال غرب مشهد همه ساله  زیارتگاه دلدادگان ادب فارسی است .

کلیدواژه