آذر ۲۰, ۱۴۰۰ ۱۲:۱۹ Asia/Dushanbe
  • قالیباف: همه ملت‌های مسلمان برای حل مشکلاتِ جهانِ اسلام توان‌ها را هم افزا کنند
    قالیباف: همه ملت‌های مسلمان برای حل مشکلاتِ جهانِ اسلام توان‌ها را هم افزا کنند

«محمدباقر قالیباف» رییس مجلس شورای اسلامی ایران در شانزدهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که به میزبانی ترکیه برگزار شد ،مساله فلسطین را مهم‌ترین اولویت جهان اسلام دانست .

دستور جلسات این کنفرانس بر موضوع فلسطین و افغانستان متمرکزبود.

قالیباف با بیان اینکه کشورهای اسلامی در دهه‌های اخیر به مدد تلاش های ملی برای توسعه در ابعاد گوناگون حیات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، حرکت نوینی را آغاز کرده‌اند، گفت؛ اما این تحول تدریجی، زمانی آینده نویدبخشی را  برای جهان اسلام رقم خواهد زد که همه ملت‌های مسلمان با وحدت حولِ ارزش‌های مشترک اسلامی، برای حل مشکلاتِ جهانِ اسلام توان‌ها را هم افزا کنند.

قالیباف درسخنانش با اشاره به  وضعیت فلسطین گفت ،اکنون بیش از هفت دهه است که دنیا نظاره گر سیاست‌ها و اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی در نقض بنیادین حقوق بشر و کرامت مردم فلسطین است.اما سوالی که وجود دارد این است که کشورهای اسلامی  چه اقدام موثری در این زمینه  کرده اند ؟ این سوالی است که پاسخ به آن را می بایست در وضعیت فعلی ملت فلسطین وادامه ظلم و اشغالگری اسراییل علیه یک ملت  مشاهده کرد .

حمایت از ملت  فلسطین، دو جنبه مهم دارد که جنبه نخست آن حمایت از مقاومت و ایستادگی درمقابل اشغالگر برای پایان دادن به  یک ظلم تاریخی است  .

اما جنبه دوم مسئله ؛ضرورت ایجاد همبستگی واقعی بین کشورهای اسلامی برای حل مسایل جهان اسلام است  .با تاکید بر همین نکته است که  رییس قوه مققنه (قانونگذاری)  جمهوری اسلامی ایران اتحاد، همگرایی و مشارکت میان مسلمانان را مهم‌ترین موضوع راهبردی جهان اسلام برشمرد و تصریح کرد، این مهم باید مورد عنایت ویژه اتحادیه بین‌المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی قرار داشته باشد.

حوادث و رخدادهای  فلسطین  نشان می دهد که با سکوت و بی عملی  نمی توان ظلمی را که در حق یک ملت اعمال شده است از بین برد.در این ماجرای دردآور، همه چیز یک ملت، سرزمینش، حرمت و هویتش مصادره شده است. رژیم اسرائیل در این تجاوز آشکار اصول  منشور سازمان ملل را نقض کرده  و مسوول آوارگی بیش از 5 میلیون فلسطینی است .رژیم جنایتکاراسرائیل از زمان اعلام موجودیت نا مشروع خود  در سال 1948،  به دنبال دو هدف بوده است.

هدف نخست ؛کسب مشروعیت  درعین اشغالگر بودن  است که این هدف  محقق نشده زیرا مقاومت فلسطین، مشروعیت رژیم اسرائیل را به چالش کشیده است . 

شیخ «ماهر حمود»، رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت لبنان با تاکید براین نکته که قدس و فلسطین مسأله نخست و محوری‌ترین مسأله جهان اسلام را تشکیل می‌دهد ، خاطر نشان می کند؛ پیروزی‌های مقاومت در سال ۲۰۰۶ و دستاورد مقاومت غزه در سالهای ۲۰۰۹، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ باعث شکست نقشه  امریکا و اسراییل برای تغییرمرزهای جغرافیایی کشورهای اسلامی شد. مقاومت اما نیاز به حمایت دارد. 

هدف دوم اسراییل ؛ تسلط بر بیت المقدس بعنوان  قبله نخست مسلمانان و از بین بردن هویت تاریخی یک ملت است . امریکا و رژیم صهیونیستی درادامه این روندها، درصحنه سیاسی  به دنبال آن هستند که با عادی سازی روابط رژیم جنایتکار اسراییل با رژیم های عربی منطقه مسئله فلسطین رابرای همیشه به فراموشی بسپارند.

بی تردید حق بازگشت و حق تعیین سرنوشت و حق تاسیس یک دولت مستقل تمام فلسطینی ازسرفصل های مهم حقوق ملت  فلسطین در چارچوب منشور حقوق بین الملل است.

جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که برقراری صلح عادلانه و فراگیر در جهان ، جز از طریق پایان دادن به ظلم و زورگویی ؛ احترام به حقوق ملت ها و ارزش های دینی و فرهنگی و پایبندی به اصل  تعیین سرنوشت توسط ملت ها ، حاصل نمی‌شود.سخنان رییس مجلس شورای اسلامی ایران در شانزدهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و ضرورت حمایت کشورهای اسلامی از ملت فلسطین برهمین موضوع تاکید دارد.

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه