دی ۱۳, ۱۴۰۰ ۰۹:۳۵ Asia/Dushanbe
  • یکی از شاخصه‌های ممتاز مقاومت، گفتمان ضد استکباری و ضد صهیونیستی آن است
    یکی از شاخصه‌های ممتاز مقاومت، گفتمان ضد استکباری و ضد صهیونیستی آن است

امروز سوم ژانویه 2022 مصادف با دومین سالروز ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط دولت آمریکا است.

بامداد سوم ژانویه 2020 بود که خبر اقدام جنایت‌کارانه دولت آمریکا در ترور یکی از فرماندهان بزرگ مبارزه با تروریسم منتشر شد. دولت آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد، سردار سپهبد قاسم سلیمانی را به همراه شماری از همراهانش از جمله ابومهدی المهندس، نایب رئیس حشد الشعبی ترور کرد. 

برداشت و درک دشمنان به خصوص آمریکا و رژیم صهیونیستی این بود که با ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی به عنوان مهم‌ترین فرمانده مقاومت، امکان توقت قدرت‌یابی مقاومت در درون کشورها و در سطح منطقه فراهم و نه تنها زمینه جلوگیری از برهم خوردن موازنه قدرت منطقه‌ای بلکه زمینه معکوس شدن آن ضد محور مقاومت فراهم می‌شود.

با این حال، تحولات دو سال اخیر ثابت کرد بار دیگر دشمنان مقاومت مرتکب برداشت ناقص و نادرست از پویایی‌های درونی و همچنین باورهای مذهبی آن شدند. شهادت سردار سلیمانی بیش از هر موضوعی ثابت کرد که یکی از شاخصه‌های ممتاز مقاومت، گفتمان ضد استکباری و ضد صهیونیستی آن است که بیش از همه ریشه در باورهای مذهبی مقاومت دارد که سلطه را نمی‌پذیرد و مبارزه با سلطه‌گران را نیز به عنوان یک اصل سرلوحه کار خود دارد.

شهادت سردار به توقف یا سست شدن در مبارزه با استکبار و صهیونیسم منجر نشد بلکه تنها دو روز پس از این جنایت آمریکایی‌ها، پارلمان عراق طرح خروج نظامیان آمریکایی از این کشور را تصویب کرد. روز 24 ژانویه تظاهرات میلیونی ضد آمریکایی در بغداد برگزار شد.

علاوه بر این، درگیری میان گروه‌های مقاومت و نظامیان آمریکایی به رخدادی روزانه در عراق تبدیل شد و دولت آمریکا در فاصله 5 ماه پس از شهادت سردار سلیمانی مجبور شد دور جدیدی از مذاکرات را با دولت بغداد در خصوص وضعیت نظامیان آمریکایی آغاز کند، مذاکراتی که نهایتاً به تغییر وضعیت نظامیان آمریکایی در عراق از «رزمی» به «مستشاری» انجامید.

حتی اگر نظامیان آمریکایی در پایان سال 2021 به طور واقعی از عراق خارج نشده باشند، باز هم پذیرش تغییر ماهیت فعالیت آنها به منزله این است که آمریکا و نظامیان آن در منطقه غرب آسیا نه تنها «امنیت‌ساز» نیستند بلکه با «معضل امنیت» مواجه هستند. علت اصلی پذیرش تغییر ماهیت حضور نظامیان آمریکایی در عراق، نگرانی بابت امنیت آنها و گرفتن تضمین‌های امنیتی از دولت عراق بود.

با این حال، به نظر می‌رسد همان‌گونه که آمریکا شکست در افغانستان را پذیرفت و نظامیان خود را از این کشور خارج کرد، بزودی مجبور به خروج کامل و واقعی نظامیان خود از عراق می‌شود.

در همین راستا، «فالح الفیاض»Falih Al-Fayyadh  رئیس سازمان الحشد الشعبی در سخنانی به مناسبت دومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس اعلام کرد که ترور شهیدان سلیمانی و المهندس، باعث خواهد شد که هیچ نظامی آمریکایی در عراق باقی نماند. 

این وضعیت گویای این است که پس از شهادت سردار سلیمانی، غرب آسیا به سمت عبور از نظمی حرکت می‌کند که نسخه آن توسط آمریکا پیچیده می‌شد. این پیامد مهم و راهبردی شهادت سردار سلیمانی است و چنین پیامدی نیز سبب می‌شود که مقام معظم رهبری بر این نکته تأکید کنند که «شهید سلیمانی برای دشمنان خطرناک‌تر از سردار سلیمانی است.»

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه