بهمن ۲۷, ۱۴۰۰ ۱۶:۱۱ Asia/Dushanbe
  • سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به قطر
    سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به قطر

سفیر ایران در دوحه، جزییات سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به قطر را اعلام کرد.

روزنامه «القدس العربی» به نقل از منابع دیپلماتیک قطری اعلام کرده بود، سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران روز پنج شنبه هفته جاری برای رایزنی درباره مسائل منطقه و پرونده هسته‌ای به قطر سفر می‌کند اما سفیر ایران در دوحه امروز اعلام کرد که سفر رئیسی به قطر هفته آینده خواهد بود.

به گزارش ایرنا، حمیدرضا دهقانی، سفیر ایران در دوحه در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت، ‏سفر رسمی سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به قطر در هفته آینده صورت می‌گیرد.

دهقانی افزود، رئیسی و هیات عالی رتبه همراه، علاوه بر دیدار و ملاقات های دوجانبه، در اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز نیز شرکت خواهند کرد.

مقامات قطری تا چند روز دیگر میزبان اجلاس بزرگ گازی در دوحه خواهند بود. شیخ تمیم، امیر قطر هفتم بهمن ماه امسال معاون نخست وزیر و وزیر خارجه کشورش را راهی تهران کرد تا دعوت‌نامه حضور رییس‌جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان مهمان ویژه‌ اجلاس گازی قطر را تقدیم سید ابراهیم رئیسی کند.

ایران بعد از روسیه دارای بیشترین ذخایر گازی جهان است و قطر در رتبه سوم قرار دارد و بزرگ‌ترین منبع مشترک طبیعی گاز جهان نیز در اختیار ایران و قطر است.

اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز ۴۴ درصد از تولید گاز جهان، ٦٧ درصد از ذخایر گازی جهان، ۶۴ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۶۶ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع‌شده (ال ان جی) را در اختیار دارند.

کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، ١۱ عضو اصلی مجمع کشورهای صادرکننده گاز هستند و هلند، نروژ، عراق، عمان، پرو و جمهوری آذربایجان و امارات به‌عنوان اعضای ناظر در این مجمع شرکت می‌کنند.

کلیدواژه