شهریور ۳۰, ۱۴۰۱ ۰۸:۴۵ Asia/Dushanbe
  • روابط ایران و پاکستان متکی بر اشتراکات فرهنگی هزاران ساله است
    روابط ایران و پاکستان متکی بر اشتراکات فرهنگی هزاران ساله است

رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: روابط ایران و پاکستان، روابطی عمیق و متکی به اشتراکات فرهنگی و اعتقادی هزاران ساله است.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان،«سید ابراهیم رئیسی» در دیدار با «شهباز شریف» نخست ‌وزیر پاکستان در حاشیه هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همکاری‌ها و ارتقای سطح روابط با پاکستان اراده جدی دارد، افزود: ایران محدودیتی برای توسعه همکاری‌ها با پاکستان در زمینه‌های تجاری، اقتصادی، انرژی و حمل نقل ندارد.
 رئیسی با ابراز همدردی مجدد با ملت پاکستان برای خسارات جانی و مالی سیل اخیر در این کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران از ارائه آنچه در توان دارد برای کمک به سیل‌زدگان پاکستانی دریغ نخواهد کرد.
«شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان نیز گفت: ایران و پاکستان اعضای یک خانواده هستند و اسلام آباد علاقمند به گسترش هر چه بیشتر روابط به ویژه در عرصه‌های اقتصادی و تجاری با کشور دوست و برادر خود ایران است.
نخست وزیر پاکستان همچنین از حمایت‌های دولت و ملت ایران از کشورش به ویژه در جریان وقوع سیل اخیر قدردانی کرد.

 رئیس جمهور ایران همچنین با نخست وزیرعراق هم ملاقات کرد.

سید ابراهیم رئیسی دراین ملاقات گفت: امیدواریم تفاهم طرف های عراقی به تشکیل دولتی مقتدر در این کشور منجر شود.

رئیسی همچنین با اشاره به سخنان نخست‌وزیر عراق درباره لزوم تسریع در تکمیل پروژه مسیر ریلی بصره به شلمچه اظهار کرد: رفع گره کوچک این پروژه و تکمیل سریع‌تر آن نتایج و دستاوردهای عظیمی در گسترش تعاملات و همکاری‌های دوجانبه و نیز تسهیل تردد زائران به اماکن مقدسه دو کشور خواهد داشت.

رئیس جمهور ایران در ادامه با قدردانی از حسن نیت و تلاش‌های دولت عراق و شخص نخست وزیر این کشور برای بهبود روابط کشورهای منطقه با یکدیگر و از جمله ایران و عربستان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از اصلاح روابط با عربستان استقبال می‌کند، اما اصرار داریم که این روند بر اساس توافقات و تفاهمات انجام شده در گفتگوهای مسئولان دو کشور در عراق پیش برود.

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق نیز در این دیدار با سپاسگزاری از ابراز رضایت مقامات و مردم ایران از مهمان‌نوازی مردم عراق از زوار اباعبدالله الحسین(ع) گفت: مردم عراق تنها به وظیفه خود در قبال زوار عزیز سید و سالار شهیدان عمل کرده‌اند.

 

 

کلیدواژه